Počet nahlášených stížností: | 1388 |
Z toho za letošní rok: | 30 |
Stále v řešení: | 43 |
Dobrý den,
ve středu 1. 1. 2025 jsem podal na Alza.cz reklamaci lednice. V pátek 3.1. 2025 mi z alzy přišel e-mail, abych využil autorizovaný servis, že mi posílají seznam servisů, na který mám zavolat a sdělit jim ať se mnou vyřeší reklamaci. V neděli 5.1. 2025 jsem na e-mail odepsal, že chci klasickou reklamaci (tzn. když se jedná o velký spotřebič tak prodejci automaticky pro ně jezdí) a zda technik, který by přijel, u mě bude několik hodin, než se se projeví vady.
Do dnešního dne mi na tohle nikdo neodpověděl ani mi nikdo nenapsal jak postupovat, pouze mi přišel asi za 14 dni e-mail automatem alzy, ať doručím lednici i přesto, že se jedná o velký spotřebič! Chtel jsem se jen vyvarovat toho, aby tu někdo přijel a řekl, že je vše v pořádku, když se vada neprojevila.
Alza situaci začala řešil ma můj včerejší popud, každopádně mi sdělila, že nemam nárok na odstoupení od smlouvy a ja s tímto nesouhlasím, protože reklamaci nevyřídili do 30 ti dní od podání reklamaci.
Zboží bylo zakoupeno 6.12. 2024
Díky Plachý
PHILCO PSB 401 EW CUBE
Vracení peněz
|
Tweet |
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se projeví u spotřebního zboží v době dvou let od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Vyžádá-li si podnikatel od spotřebitele vadný výrobek k bezprostřednímu posouzení, spotřebitel by ho měl zpravidla dodat do provozovny prodejce. Výjimkou je situace, kdy se jedná o výrobek značných rozměrů a značné hmotnosti. V takové situaci má spotřebitel v souladu s rozhodnutím Nejvyššího soudu ČR (sp. zn. 33 Cdo 2694/2016) povinnost "pouze" věc uschovat a umožnit k ní prodávajícímu přístup (typicky umožnit technikovi její prohlídku, popř. její odvoz). Odvoz věci podnikatelem je pro spotřebitele bezplatný (§ 1924 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník), v případě zamítnutí reklamace ho může podnikatel ovšem zpětně požadovat.
Spotřebitel však musí podnikateli poskytnout při reklamaci potřebnou součinnost. Přestože se jedná o výrobek značných rozměrů a hmotnosti, domníváme se, že měl spotřebitel společnost informovat, že není schopen zboží k posouzení doručit. Pokud tak spotřebitel neučiní, nebude pravděpodobně možné od smlouvy odstoupit pro nevyřízení reklamace včas.
Zároveň platí, že lhůta v případech běží ode dne uplatnění reklamace prostředkem umožňujícím dálkovou komunikaci; při případné přepravě zboží (či vyžádání dodání zboží) se lhůta staví po dobu, než zboží dojde prodávajícímu.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den, děkuji za Vaše vyjádření. Zákonná lhůta pro vyřízení reklamace je započatá ke dni, kdy naše společnost produkt fyzický obdrží, pro otestování uvedené závady. k dodání spotřebiče: "Malá lednice PHILCO PSB 401 EW CUBE" k reklamaci do této chvíle nedošlo a zákazníkovi tedy v tuto chvíli nevzniká nárok, na odstoupení od kupní smlouvy. Nabídka svozu produktu k reklamaci ze strany naší společnosti proběhla. Pokud tedy bude mít pan Plachý zájem, může se na nás obrátit a svoz následně rádi zajistíme. S pozdravem Veronika, Alza.cz, Oddělení péče o zákazníky.
Děkujeme společnosti za poskytnuté vyjádření.
Dle rozsudku NSS ze dne 19. září 2024 č. j. 3 As 281/2023-42 platí, že reklamace je uplatněna při prvotním kontaktování podnikatele spotřebitelem, nikoliv až po doručení reklamovaného zboží. Pokud prodávající např. ve svých obchodních podmínkách podmiňuje uplatnění reklamace doručením zboží a počítá běh reklamační lhůty až od doručení takového zboží, jedná se o odchýlení v neprospěch spotřebitele a dle § 1812 odst. 2 OZ se k takovému ujednání nepřihlíží.
Nadále tedy stojíme za naším původním vyjádřením, že reklamace je podána již samotným oznámením podnikateli, že je zboží vadné.
Takové ustanovení podmínek navíc může být vyhodnoceno ze strany České obchodní inspekce jako přestupek, který může být následně sankcionován. Pokud má spotřebitel podezření, že dochází k porušování zákona o ochraně spotřebitele, může podat podnět České obchodní inspekci.
Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitele, aby se k ní mohl vyjádřit.
Dobrý den,
ja trvám na tom, že jsem projevil součinnost a že Alza.cz nejevila součinnost. V pátek 3.1. 2025 mi přišlo do mailu ať si reklamaci vyřídím sám, že mi posílají kontakty, já to odpověděl, že chci klasickou reklamaci a zda by technik kdyby jsme se domluvili, aby teda přijel bude u mě tak dlouho, než se projeví vady! Na tento e-mail mi Alza.cz do dnešního dne neodpověděla, vůbec na to nereagovala! Pouze mi přišel 15.1. 2025 email, který poslal automat nikoli člověk at doručím zboží! Jde tedy o to, že díky tomu že Alza nereagovala na email, tak z tohoto důvodu nedošlo k dalším krokům reklamace! Za mě tedy součinnost neprojevovala Alza a také reklamaci nevyřídila do 30 dnů! Lednice zase tak malá není, abych ji vozil přes Ostravu tramvaji!
Děkujeme spotřebiteli za poskytnuté vyjádření.
I nadále stojíme za naším původním vyjádřením. Pro úplnost dodáváme, že dle § 2172 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, lze vytknout vadu prodávajícímu, u kterého byla věc koupena. U jiné osoby by měl spotřebitel uplatnit právo z vady pouze tehdy, domluvil-li se na této osobě s prodávajícím předem a je-li tato osoba v místě pro spotřebitele bližším, než je místo, ve kterém je prodávající. Dle § 19 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, platí, že prodávající je povinen přijmout reklamaci v kterékoli provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaných výrobků a nabízených služeb, případně i v místě nebo sídle podnikání.
Stížnost nyní přeřazujeme na společnost, aby se k vývoji stížnosti mohla vyjádřit.