Počet nahlášených stížností: | 110 |
Z toho za letošní rok: | 2 |
Stále v řešení: | 4 |
Dne 30.12.2024 jsem u společnosti Mironet.cz reklamoval monitor, který jsem zakoupil před rokem. Převzetí reklamace proběhlo bez problémů, ale v předávacím protokolu jejich zaměstnanec chybně uvedl, že jsem odevzdal pouze monitor, přestože jsem předal i stojan.
Dne 30.1.2025, tedy po uplynutí zákonné lhůty 30 dnů na vyřízení reklamace, jsem Mironet kontaktoval e-mailem s výzvou k vrácení peněz, protože jsem od nich nedostal žádné vyrozumění o stavu reklamace. Na tento e-mail mi nikdo neodpověděl.
Teprve poté, co jsem podal podnět k České obchodní inspekci (ČOI) pod číslem ***, se Mironet ozval s požadavkem, že musím dodat „veškeré příslušenství“, jinak mi nevrátí peníze. Přitom jsem již při reklamaci stojan odevzdal a jejich vlastní chyba v evidenci nemůže být důvodem pro nevyřízení reklamace.
Podle § 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele platí, že pokud prodejce nedodrží zákonnou lhůtu 30 dnů, jedná se o podstatné porušení smlouvy. V takovém případě mám právo na okamžité vrácení kupní ceny nebo nový výrobek, což mi však Mironet odmítá poskytnout.
Společnost Mironet se snaží vyhnout svým zákonným povinnostem, nereaguje na výzvy a místo rychlého vyřešení reklamace pouze protahuje proces nesmyslnými požadavky. Tento přístup považuji za naprosto neprofesionální a nepřijatelný.
24" SAMSUNG S4U černá
Jelikož prodejce nedodržel 30-ti denní lhůtu na vyřízení reklamace a má snahu proces prodlužovat, požaduji vrácení peněz.
|
Tweet |
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se projeví u spotřebního zboží v době dvou let od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Dle právní úpravy ve znění před spotřebitelskou novelou (účinnou od 6. 1. 2023) se nevyřízení reklamace do 30 dní považovalo za podstatné porušení smlouvy, a spotřebitelé tak mohli odstoupit od smlouvy dle § 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele ve spojení s § 2002 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Nyní v souladu s účinnou právní úpravou platí, že pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku (pro zboží zakoupené před 6. 1. 2023 v průběhu šesti měsíců) od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, resp. § 2161 odst. 2 občanského zákoníku ve znění před novelou ze dne 6. 1. 2023). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Obecně slouží k prokázání stavu věci v době předání k reklamaci reklamační protokol. Jestliže byl společnosti předán i stojan, avšak tato skutečnost není uvedena v reklamačním protokolu, mohl by spotřebitel odevzdání stojanu prokázat např. svědeckou výpovědí. Společnost však nemůže odstoupení od smlouvy s odkazem na chybějící stojan zamítnout, neboť spotřebitel v daném případě od smlouvy odstupuje kvůli porušení zákona společností.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.