Počet nahlášených stížností: | 52 |
Z toho za letošní rok: | 26 |
Stále v řešení: | 43 |
Byl jsem nemocný, takže stručná rekapitulace. Objednávka 8.11.2024, zaplaceno 3240,- Kč a pořád nic (průběh je tu popsaný mockrát). Pak jsem zcela náhodou narazil u své banky ČSOB na možnost chargebacku (vůbec jsem netušil, že něco takového existuje a nevím, zda tuto možnost mají i jiné banky). Úřadování s tím je sice "za trest"
(www.csob.cz/documents/10710/498467/csob-karty-reklamace5.pdf) a navíc při kontrole e-mailů s oříškářem mne pracovnice ČSOB upozornila, že jsem požadavek na vrácení peněz nikdy nenapsal "úředně" správně a musím to u oříškáře zkusit ještě jednou sám. Takže jsem na webu oříškáře vlevo dole použil reklamace (přijde zpětný e-mail kde se zadá číslo účtu pro vrácení peněz) a napsal "úředně" správný e-mail ve znění: tímto odstupuji od kupní smlouvy (Objednávka č. ) z důvodu nedodání zboží objednaného už 8.11.2024 a žádám okamžité vrácení předem zaplacené částky 3 240,-Kč. Reklamační formulář s číslem účtu byl odeslán. Jinak použiji chergeback. Vůbec jsem v úspěch nedoufal, ale stal se zázrak. E-mail byl odeslaný v PO 13.1.2025 a v PO 22.1.2025 už jsem peníze viděl zpět v blokacích a ve ST 22.1.2025 mi byly připsány na účet. Snad tato moje zkušenost někomu pomůže.
Vrácení peněz (již vyřešeno).
|
Tweet |
Pokud spotřebitel uhradil kupní cenu zboží, prodávající má povinnost zboží dodat. Pokud tak neučiní ve sjednaném termínu, ocitá se v prodlení. Pokud doba dodání nebyla sjednána, může spotřebitel požadovat dodání zboží ihned. Prodávající je poté povinen plnit bez zbytečného odkladu, nejpozději by mělo být plněno do 30 dní. Jestliže zboží nedodá, upozorní spotřebitel prodávajícího, že nedodal zboží včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k dodání zboží (lze poskytnout i mlčky).
Pokud prodávající nedodá zboží ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 2159a zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění. Spotřebiteli tedy odstoupením od smlouvy vzniká nárok na vrácení zaplacené částky.
Odstoupit od smlouvy a získat zpět své peněžní prostředky je možné i prostřednictvím § 1829 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (vhodné např. v situaci, kdy je sjednaná dlouhá doba dodání). Jelikož má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy uzavřené distančním způsobem ve lhůtě 14 dnů po převzetí zboží bez udání důvodu, má toto právo za použití logického a euro konformního výkladu i ještě před samotným převzetím.
Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy ještě před tím, než vůbec převzal zboží, má prodávající dle § 1832 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, lhůtu 14 dnů na to, aby mu vrátil peněžní prostředky. Poté se prodávající ocitá v prodlení.
Nereaguje-li prodávající na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude zaslán na adresu sídla podnikatele ETEE s.r.o., Osadní 869/32, Holešovice, 170 00 Praha 7. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese svého sídla. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání. Spotřebiteli doporučujeme si zaslané dokumenty ohledně odstoupení od smlouvy uschovat.
V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky v přiměřené době po odstoupení, je možné prodávajícího vyzvat k plnění i tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Platil-li spotřebitel při nákupu přes internet platební kartou a obchodník nedodá objednané zboží, může spotřebitel využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba (chargeback). S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení zpětné platby. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem atd.
Spotřebitel v tomto případě využil službu chargeback, a získal tak své peníze zpět. Stížnost proto uzavíráme.