Počet nahlášených stížností: | 130 |
Z toho za letošní rok: | 4 |
Stále v řešení: | 5 |
Dne 20.11.2024 jsem v XXXLutz zakoupila sedačku Fiji v hodnotě 43 096 Kč s rozkládacím spacím lůžkem a úložným prostorem. Sedačku jsem si vyzkoušela, ale ta vystavená neměla spací lůžko, tudíž jsem neměla možnost se podívat, nicméně jsem nepředpokládala takový markantní problém, co mě bude očekávat. Sedačku přivezli 6.1.25 a 8.1.2025 jsem ihned uplatňovala reklamaci, jednak měla 2 fleky od balení, ale budiž. Největší problém je, že spací lůžko při rozložení má po celé délce víc jak 5 cm schod, tudíž naprosto nepohodlné a vypadá to jak přístavený stolek ne jako rozložený gauč. V L části při rozložení je veliká díra, kde dítěti vklouzla celá noha a málem si ji zlomilo. Sedačka je v rozloženém stavu nebezpečná. 23.1.2025 přišel technik, uznal, že schod je velký, ale to je celé. Reklamace byla zamítnuta, že vše je v pořádku. Reklamační protokol ani nezohledňuje díru. Nabídli kompenzaci 2000 Kč nebo 4000 v poukázkám. Proti rozhodnutí jsem se odvolala a stále trvám na vrácení sedačky a celé hodnoty peněz. Ale stále se potýkám s minimálními informacemi a zamítáním reklamace. Nedostala jsem žádné vyjádření k nebezpečné díře. A jen, že schod je normální. Ať se podívám na jakoukoliv sedačku, v rozložené verzi jsou v rovině. Takže bych velmi ocenila, kdyby XXXLutz uznal své pochybení a k vadnému a pro dítě nebezpečnému se postavil čelem.
Rozkládací sedačka Fiji
100% vratka a odvoz sedačky
|
Tweet |
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se projeví u spotřebního zboží v době dvou let od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku (pro zboží zakoupené před 6. 1. 2023 v průběhu šesti měsíců) od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, resp. § 2161 odst. 2 občanského zákoníku ve znění před novelou ze dne 6. 1. 2023). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Dle § 2169 občanského zákoníku platí, že má-li věc vadu, může kupující požadovat její odstranění, a to buď dodáním nové věci bez vady, nebo opravu věci, ledaže je zvolený způsob odstranění vady nemožný nebo ve srovnání s druhým nepřiměřeně nákladný.
Kupující může dle § 2171 občanského zákoníku požadovat přiměřenou slevu nebo odstoupit od smlouvy například v situacích, kdy prodávající vadu neodstranil nebo ji odstranit odmítl (nedošlo tedy k opravě ani výměně zboží za nový kus), vada se projeví opakovaně nebo pokud je vada podstatným porušením smlouvy. Podstatné je takové porušení povinnosti, o němž strana porušující smlouvu již při uzavření smlouvy věděla nebo musela vědět, že by druhá strana smlouvu neuzavřela, pokud by toto porušení předvídala.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.