Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 1 |
20.5.2024 jsem manželce koupil u firmy Conrad ruční multifunkční vrtačku - Proxxon Micromot IBS/A akumulátorový multifunkční nástroj vč. příslušenství. Moc ho nepoužívala. Nyní dala baterii do nabíječky, ale nešlo ji nabít. Nabíječka stále blikala, jako že nabíjí, ale baterie byla stále vybitá. Reklamoval jsem ji tedy u firmy Conrad. Tato však reklamaci zamítla, přikládám její obsáhlé vyjádření. Vzhledem k tomu, že v návodu nebyla informace, že se má baterie, i když se nepoužívá, po dvou až třech měsících vždy nabíjet, myslím, že zamítnutí reklamace je neoprávněné. Prosím, poraďte. Děkuji.
výměna vadné baterie
|
Tweet |
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.