Počet nahlášených stížností: | 98 |
Z toho za letošní rok: | 3 |
Stále v řešení: | 8 |
Dobrý den
Dne 28.6.2024 jsem se stal v Pelhřimově na ul. Slovanského bratrství účastníkem autonehody, kdy z areálu nemocnice vyjelo vysokou rychlostí os. auto, přerazilo závoru na výjezdu z nemocnice a narazilo do mého vozu Hyundai ix35 spz. ***. Boční náraz byl tak silný, že mne zatlačil na levou stranu vozovky až do dalšího zaparkovaného vozu. Pak pokračoval v levé části vozovky a čelně narazil do dalšího vozu.
Policie ČR. jednoznačně určila za viníka nehody řidiče vyjíždějícího z areálu nemocnice. Moje auto bylo
odvezeno do servisu Hyundai v Jihlavě. Doslova tristní komunikaci s pojišťovnou raději vynechám a po 60ti
dnech si vyzvedl svoje opravené auto. Jsem starší člověk (75 roků) a nemám příliš velkou důvěru k vozům, které byly havarované. Uvažoval jsem proto o prodeji svého vozu a koupi jiného menšího vozu. Navštívil jsem několik prodejců ojetých vozů a také prodejce nových vozů, s tím, že by moje auto bylo dáno na protiúčet při koupi nového vozu. Uvedl jsem, že auto je opraveno po nehodě a požádal o stanovení výkupní ceny.
Protože je autu v registru havarovaných vozidel s cenou opravy přesahující 180000 kč se výpočet (někde odhad) snížení prodejní ceny pohyboval od 45000 do 60000kč. Byl jsem však upozorněn, že havarovaná vozidla se prodávají velmi špatně a že prodávající musí často cenu ještě snížit. Také jsem se dověděl, že mohu žádat pojišťovnu o náhradu rozdílu tržní ceny. Pojišťovna Allianz však můj nárok zamítá.
Nezpůsobil jsem nikomu žádnou škodu, neudělal žádný přestupek a cítím se být jednáním pojišťovny poškozen. Obracím se proto na Vás o pomoc.
Daňhel František
***
škodní událost evidovaná u pojišťovny Allianz jako škoda 2024140943
Od pojišťovny Allianz žádám uhrazení rozdílu kupní ceny.
|
Tweet |
Ústavní soud ve svém nálezu ze dne 27.4.2017, č.j. II. ÚS 795/16-1 uvádí, že poškozený má nárok na nahrazení poklesu obvyklé ceny vozidla po opravě.
Ve zmiňovaném nálezu je uvedeno, že "Pakliže dojde v důsledku protiprávního jednání k poškození věci, je proto ve smyslu principu úplného odškodnění klíčové, aby byla hodnota věci obnovena či v penězích nahrazena ve všech zmíněných ohledech. Nestačí tedy, pokud je obnovena její hodnota
funkční či technická; tím by totiž a priori byla omezována možnost vlastníka nakládat s věcí
právem chráněným a ekonomicky racionálním způsobem (tj. například ji prodat) ve stejném
rozsahu a za stejných podmínek jako před poškozením věci. Jinými slovy, i pokud
dojde v důsledku opravy k plné obnově funkční hodnoty věci, avšak zároveň není plně
obnovena její hodnota tržní, věc nepřináší svému vlastníku stejný užitek a škoda na věci tudíž
není plně nahrazena."
V případě náhrady škody je však třeba splnit základní podmínky odpovědnosti za škodu, kterými jsou protiprávní jednání, vznik škody a příčinná souvislost mezi tímto jednáním a vzniklo škodou.
Spotřebitel by si měl po provedení opravy vozidla vyžádat doklady o ceně a rozsahu opravy (fakturu s podrobným rozpisem provedených prací).
Pokles obvyklé ceny z důvodu opravy vozidla může stanovit soudní znalec vypracováním znaleckého posudku. Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Uplatnění nároku na nahrazení poklesu obvyklé ceny vozidla po opravě je třeba požadovat po odpovědné osobě. Odpovědnou osobou je zpravidla provozovatel vozidla a škodu hradí obvykle příslušná pojišťovna. Nárok je možné uplatnit písemnou výzvou k úhradě spolu s doložením posudku.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se v případě neživotního pojištění na Kancelář ombudsmana České asociace pojišťoven z.ú. nebo Českou obchodní inspekci. V případě pojistných smluv uzavřených on-line mají spotřebitelé možnost využít platformu Online Dispute Resolution.
Pokud selžou všechny cesty smírného řešení sporu, může se spotřebitel obrátit na advokáta a jeho cestou podat žalobu k civilnímu soudu. Databáze advokátů je dostupná mj. z https://www.dtest.cz/advokati.