Počet nahlášených stížností: | 240 |
Z toho za letošní rok: | 2 |
Stále v řešení: | 3 |
V lednu jsem si zakoupil zájezd u této společnosti. Primárním důvodem, proč jsem si vybral právě tuto společnost a letiště Pardubice, byly velmi dobré odletové časy. Bohužel během měsíce došlo ke změně – můj původní let byl zrušen a místo něj byly přidány dva jiné lety v odlišných časech. O této změně jsem nebyl nijak informován a nedostal jsem ani možnost vybrat si, který z letů bych preferoval.
Když jsem volal na infolinku, bylo mi sděleno, že s tím nemohou nic udělat a mám se obrátit na administrativu. To jsem také dvakrát udělal. Bylo mi odpovězeno:
"Jednáme v souladu s obchodními podmínkami a CK není povinna klienty informovat o posunu času letů. Veškeré informace jsou uvedeny v obchodních podmínkách se kterými je klient seznámen při sjednání zájezdu.
Počet dní a rozsah služeb se tímto nemění, zůstává zachován a dodržen.
V případě, že z Vaší strany žádáte o změnu letového řádu, je možné provést dle aktuální dostupnosti, ale za poplatek 500 Kč / osoba."
Stejnou odpověď jsem obdržel třikrát. Následně jsem kontaktoval prodejce (infolinku), kde mi bylo sděleno, že by změna měla být možná bez poplatku. Nicméně druhý den jsem od něj obdržel e-mail, ve kterém stálo, že to bez poplatku nepůjde.
Žádná omluva, nic. Pouze strohé konstatování, že oni si mohou měnit časy podle svého, pokud je dodržen stejný počet dní, ale pokud bych já chtěl jakoukoli změnu, musím si ji zaplatit.
Rád bych se zeptal – jedná se o férové jednání? Odpovídá to rovnému postavení mezi zákazníkem a obchodníkem? Neporušuje to zákon? Nejde o nekalou obchodní praktiku, kdy obchodník zákazníka naláká na výhodné časy (produkt) a následně je změní, přičemž pokud zákazník požaduje alespoň srovnatelnou kvalitu, kterou zakoupil, tak si musí připlatit?
Předem děkuji za pomoc.
Změna času letu bez doplatku
|
Tweet |
Podle § 2531 odst. 1 občanského zákoníku může pořadatel závazek ze smlouvy změnit, pokud si tuto možnost ve smlouvě ujednal, jedná se o nevýznamnou změnu a tuto změnu zákazníkovi sdělí jasným a srozumitelným způsobem v textové podobě. Výhradu práva změny je přitom v praxi možné učinit zejména v nabídce, všeobecných obchodních podmínkách nebo v textu smlouvy.
Dle odst. 2 jsou významnou změnou zájezdu především změny hlavních náležitostí zájezdu (§ 2527). Mezi ty patří mimo jiné také termín. Pokud tedy pořadatel navrhne změnu termínu, může zákazník návrh přijmout nebo může odstoupit od smlouvy ve lhůtě podle smlouvy, aniž by musel hradit odstupné za předčasné ukončení závazku.
Pokud však nedochází ke změně termínu, ale pouze času odletů v rámci termínu původního, odstoupení od smlouvy bez povinnosti zaplatit odstupné se na situaci nevztahuje, neboť se jedná o nevýznamnou změnu zájezdu. Pokud by se však pobyt kvůli této změně zkrátil (např. přílet do destinace by byl nově později a odlet naopak dříve), mohl by zákazník požadovat slevu z ceny zájezdu.
Hlavní náležitosti zájezdu může pořadatel podstatně změnit pouze v situaci, kdy ho k tomu nutí vnější okolnosti. I pro nevýznamné změny zájezdu však musí mít pořadatel zájezdu důvod. Obecně by poplatek za změnu času odletu ze strany spotřebitele mohl být oprávněný. To ale neplatí v situaci, kdy by pořadatel jednostranně čas odletu změnil, avšak spotřebiteli by bylo umožněno zaplacením poplatku nový čas odletu změnit na ten původní. V takovém případě není splněna podmínka existence důvodu, pro který je čas odletu změněn.
Co se rozumí pojmem nekalá obchodní praktika je uvedeno v § 4 zákona o ochraně spotřebitele. Zde je mimo jiné uvedeno, že nekalou obchodní praktikou se rozumí zejména klamavé konání podle § 5 nebo klamavé opomenutí podle § 5a či agresivní obchodní praktika podle § 5b. Obchodní praktiky, které se považují za nekalé za všech okolností, jsou pak uvedeny v příloze č. 1 a 2 tohoto zákona.
Pokud má spotřebitel podezření na nesprávné postupy a nezákonné jednání podnikatele, může podat podnět České obchodní inspekci (odkaz zde: https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/podani-stiznosti-podnetu-dotazu/).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.