Společnost


Alza.cz a.s.

Počet nahlášených stížností:1394
Z toho za letošní rok:36
Stále v řešení:41
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

69%
31%
Toto skore je založeno na 313 stížnostech.

#81072Neakceptace vrácení zboží v zákonné lhůtě do 14 dnů od převzetí

Stav stížnosti

v řešení

Celková doba trvání

20 dnů 4 hodiny

Detail stížnosti

Publikováno
04.03.2025, před 20 dny

Martina Plecháčová

Znění stížnosti

Na e-shopu alza.cz jsem dle jejich filtru (výběr konkrétního ypu tiskárny) zakoupila pro svou tiskárnu Canon toner, následně jsem po převzetí zboží kontaktovala prodejce, že mi byl pravděpodobně dodán chybný produkt. Po ujištění, že produkt dorazil správný, jsem jej zkusila vyměnit v tiskárně a zjistila jsem, že do tiskárny toner nepasuje. Zboží jsem vrátila v zákonné lhůtě zpět.

Alza změnila bez mého vědomí vrácení na reklamaci, žádnou reklamaci jsem nepodávala. Reklamaci neuznala, jelikož je poškozený obal. Bez otevření není možné ověřit velikost toneru, zboží jsem vrátila i s rozbaleným obalem. Alza mi následně zasílala bez mého souhlasu a vědomí zamítnutou reklamaci na adresu zpět, zásilku jsem nepřevzala, jelikož jsem reklamaci nepodávala, uplatnila jsem právo na vrácení zboží do 14 dnů od převzetí. Alza jako důvod uvádí, že nelze rozbalené zboží vrátit. Zboží je nyní uloženo u Alzy 150 km od mého bydliště, a namísto vrácení peněz mne zasílají výzvy k osobnímu vyzvednutí zboží, které nechci a které jsem vrátila.


Produkt

Cartridge Canon CL-541 XL barevná


Požadované řešení

Vrácení peněz


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
12.3.2025 06:09, před 12 dny

Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.

V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.

Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.

Pokud spotřebitel řešil situaci jako odstoupení od smlouvy, nemůže společnost řešit situaci jako reklamaci.

Právo odstoupit od smlouvy má spotřebitel vždy, kromě zákonem stanovených případů. V tomto případě žádáme společnost o uvedení zákonem stanoveného důvodu dle § 1837 OZ, pro který nebylo odstoupení od smlouvy umožněno.

Odstoupení od smlouvy je přitom jednostranný právní úkon, který nepodléhá souhlasu druhé strany. Odstoupením se smlouva od počátku ruší, účastníci si mají vzájemně vrátit to, co si poskytli.

Spotřebitel při odstoupení od smlouvy odpovídá dle § 1833 občanského zákoníku prodávajícímu pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné k tomu, aby se seznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží. Tento neurčitý pojem ("nakládání jinak, než je nutné pro seznámení se s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží") je nutné vykládat euro konformním způsobem. Prodávající je tedy dle našeho názoru oprávněn snížit poměrně cenu zboží tehdy, nakládal-li s ním spotřebitel jinak, než jak by s ním mohl nakládat v kamenné provozovně (k tomu blíže viz bod 47 Preambule ke směrnici 2011/83/EU, dostupná z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011L0083&from=EN).

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.
Nyní se čeká na vyjádření společnosti.