Počet nahlášených stížností: | 21 |
Z toho za letošní rok: | 3 |
Stále v řešení: | 4 |
Reklamace drobné závady: rozštípnutá plastová lišta chránící polici lednice z čelní strany. Závada se objevila už po půl roce, tudíž jsem nepředpokládala problém.
To jsem neznala BMK servis!
Nejdřív se mi pokusili vnutit prodej dílu, a to přesto, že jsem opakovaně deklarovala, že jde o reklamaci, včetně návrhu způsobu řešení.
Ve finále mi poslali zamítnutí reklamace se lživými údaji (tvrdí tam, že jsem byla "poučena", že byla provedena "diagnostika" a že byl spotřebič po opravě "zkontrolován". Ani jedno není pravda. Jako důvod závady bylo uvedeno "nesprávné použití zákazníkem". Jak lze asi nesprávně použít polici?
Celá komunikace s BMK se děje ve stylu "hlavně zákazníka vyčerpat, aby to vzdal".
lednice HOCE 7T618DW
Poslat mi ten díl. Jde o věc v hodnotě 420 Kč, což vím velmi dobře, protože se mě nejdřív servis pokusil přesměrovat na prodej, kde mi polici nabídli. A ještě mi slíbili, že na náhradní díly je záruka 2 roky :-D
|
Tweet |
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se projeví u spotřebního zboží v době dvou let od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku (pro zboží zakoupené před 6. 1. 2023 v průběhu šesti měsíců) od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, resp. § 2161 odst. 2 občanského zákoníku ve znění před novelou ze dne 6. 1. 2023). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Reklamace musí být pro spotřebitele vyřízena bezplatně, a pokud prodávající reklamaci uzná, má spotřebitel také dle § 1924 občanského zákoníku nárok na náhradu tzv. účelně vynaložených nákladů spojených s reklamací. Těmi jsou poštovné nebo úhrady cestovních nákladů.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.