Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 1 |
Abychom se vyhnuli problémům v realitní transakci, obrátili jsme se na web FÉRMAKLÉŘI.CZ, a byl nám doporučen makléř Martin Socha. s nímž jsme uzavřeli smlouvu o realitním zprostředkování. A předpokládali jsme, že se tím zavazuje hájit zájmy prodávajícího Nepřišli jsme o nemovitost i peníze, jak se to často děje, nicméně jsme přesto utrpěli finanční újmu, poněvadž jsme byli, jak jsme zjistili během transakce, v péči duálního makléře, který vždy způsobí finanční újmu straně se kterou podepsal smlouvu o zprostředkovávání. Škodu jsme odhadli v rozmezí 142000-242000 Kč. Sice jsme stanovili pro obchodní vyjednávání spodní hranici 3 400 000 Kč, horní hranice byla dána smlouvou 3 600 000 Kč, ale spoléhali jsme na zkušenosti p. Sochy, který tvrdil, že nikdy neprodával se slevou. Zájemců bylo několik, většina měla zájem spíše o chatu, zatímco paní M. měla mimořádný zájem o parcelu, která je velmi kvalitní pro stavební záměr svou polohou a velikostí. Svůj mimořádný zájem projevila tím, že po dočasném stažení inzerátu z nabídky poslala SMS p. Sochovi s dotazem, zda je parcela prodaná. P. Socha SMS přeposlal manželce, která se ho ptala, zda nelze jednat o lepší ceně, která by se více blížila ceně inzerované. Prvotřídní makléř, který je dlouho na trhu a má důvěru klientů (slova pana Sochy z jeho webu o sobě) však odpovídal dost vyhýbavě a nijak se nesnažil vyjednat cenu v náš prospěch. V tu chvíli nás napadlo, čí zájmy vlastně hájí. Přestože věděl o záměru paní M. na parcele stavět, nám tuto zásadní informaci nesdělil. Pokud bychom ji měli, rozhodně bychom nesouhlasili s tak výraznou slevou oproti ceně inzerované. Naše rozhodnutí o ceně bylo chybné a způsobilo nám finanční újmu na základě filtrovaných informací od p. Sochy. Vlivem nesprávných informací na rozhodování se zabývá zákon o ochraně spotřebitele a rozsudek KS Brno. Do obchodních praktik patří i sdělování správných informací a v zákoně o ochraně spotřebitele se píše o obchodních praktikách, jež jsou v rozporu s požadavky odborné péče, a jsou způsobilé podstatně ovlivnit rozhodování spotřebitele tak, že učinil obchodní rozhodnutí, které by jinak neučinil. V rozsudku ze dne 1.2.2019 č.j. 62 A 164/2017 -4 Krajského soudu v Brně, cituji "Důsledkem chápání postavení realitního makléře coby profesionála v právě uvedeném smyslu je nutně i předpoklad důvěry ve veškeré informace, které při obchodování s nemovitostmi sděluje." Realitní makléř tudíž odpovídá za správnost těchto informací". Další překvapení přišlo od office manažerky p. Sochy, což je jeho manželka, která nám sdělila, že vyvažují zájmy prodávajícího a kupujícího, což je v rozporu se smlouvou o zprostředkování, Etickým kodexem realitního makléře a dobrými mravy. Tak se nám potvrdila domněnka, že jsme byli v péči skrytého duálního makléře, který to samozřejmě přímo nepřizná. Své výhrady, včetně informace, že podle nás jednal jako skrytý DUÁLNÍ MAKLÉŘ, čímž nám způsobil finanční újmu, jsme zaslali p. Sochovi. K našim argumentům se nijak nevyjádřil. P. Sochovi jsme rovněž navrhli kompromisní řešení finanční újmy, leč nereagoval. Své výhrady jsme napsali webu Férmakléři. Nejprve chtěli popis jednání p. Sochy a poté, co ho obdrželi, se odmlčeli. RK Reality pro radost, s níž p. Socha spolupracuje, jsem napsal přímo, že p. Socha je asi skrytý duální makléř. RK naše argumenty zcela přehlédla, pouze telefonovala s p. Sochou, který jí lhal, na základě čehož RK usoudila, že bylo vše v pořádku. Na naše upozornění, že se nezabývali argumenty v POPISUJEDNÁNÍ, RK nereagovala. Rozhodně nedoporučujeme makléře s jednotnou provizi, protože ho nijak nemotivuje v získání co nejlepší ceny pro prodávajícího, naopak může využít rozdílu v ceně inzerované a prodejní ku vlastnímu prospěchu (na webu p. Socha uvádí, že má 10% ze "sjednané" slevy).
Navrhli jsme částku 80 000 Kč jako kompromisní kompenzaci naší finanční újmy, která je v rozmezí 142 000 -242000 Kč.
|
Tweet |
K výkonu činnosti zprostředkovatele:
Neplní-li realitní zprostředkovatel své povinnosti, které mu plynou ze smlouvy a za které mu spotřebitel poskytuje protiplnění (peníze), je možné poskytování této služby reklamovat.
Pokud by se prokázalo, že realitní zprostředkovatel porušil svou povinnost, mohl by spotřebitel žádat náhradu škody.
Jestliže se spor nepodaří vyřešit, je možné se ve věci obrátit na soud.