Počet nahlášených stížností: | 27 |
Z toho za letošní rok: | 2 |
Stále v řešení: | 4 |
Z vážných rodinných důvodů jsem odstoupila od smlouvy a firma mi naúčtovala pokutu za nedodržení smlouvy 20 tisíc korun. Jako hlavní důvod bylo že jsem nezaplatila druhou splátku za montáž tep. Čerpadla. Ale přitom naše dohoda bylaže zaplatím až bude vyřízena dotace. Tyto peníze jsou celý můj důchod. Nechápu takové jednání. A hlavně za co jsem to platila. Nic pro mně neudělali a spoustu informací nebyla pravda smlouvu mi dali rychle podepsat a nakonec když jsem se dostala do vážných zdravotních a rodinných problémů tak se takhle zachovali. Nedoporučuji tuto firmu. Naslibují aby vás dostali a nakonec vám zbydou oči pro pláč. Pisaríková Jana
Vrátit celou vloženou zálohu. Protože jsem se ničeho nedopustila a hlavně pro mně nic neudělali v ceně 20000 korun. Mrzí mě že jsem naletěla ale o to víc že dokážou svým jednáním ublížit člověku který se dostal do obtížné životní situace. A to se mi nelíbí. Pisaríková Jana Vlčovice 83 Kopřivnice.
|
Tweet |
V případě, že by spotřebitelka uzavřela smlouvu distančním způsobem, mohla by do 14 dní od smlouvy odstoupit. Odstoupit od smlouvy by případně bylo možné také například za situace, že by společnost porušila smlouvu podstatným způsobem. Domníváme se, že v tomto případě se však nejedná o odstoupení od smlouvy ale o její vypovězení.
Nevíme, v jakém konkrétním znění smlouvu spotřebitel uzavřel, nicméně obecným faktem je, že smluvní pokutu lze vymáhat pouze za porušení smluvních povinností. Spotřebitel musí být o existenci smluvní pokuty navíc řádně informován (obecně nestačí např. zmínka v obchodních podmínkách, ale musela by být uvedena v hlavní smlouvě).
Další podmínkou pro možnost vymáhání smluvní pokuty je její přiměřenost. V případě, kdy by byla nepřiměřená - tedy příliš vysoká s ohledem na povinnost, kterou kryje, by se k takové smluvní pokutě vůbec nepřihlíželo - spotřebitel by tak tuto pokutu nemusel platit.
K povinnosti platit smluvní pokutu zároveň uvádíme, že v případech, kdy je smluvní pokuta obsažená pouze v obchodních podmínkách (jak je uvedeno již výše), je neúčinná (nález Ústavního soudu ČR sp. zn. I. ÚS 3512/11).
Za splnění výše uvedených podmínek by však spotřebiteli mohla vzniknout povinnost na úhradu této smluvní pokuty.
Dle dosud nepřekonané judikatury Nejvyššího soudu ČR (32 Cdo 4469/2010), která se však vztahuje k zákonu č. 40/1964 Sb. (tj. ke „starému“ občanskému zákoníku účinnému do 31. 12. 2013), není možné sjednat smluvní pokutu pro případ odstoupení od smlouvy, resp. pro případ výpovědi smlouvy. Z této prozatím stále aktuální judikatury Nejvyššího soudu ČR vycházíme i my. Smluvní pokuta sjednaná pro případ odstoupení od smlouvy nebo její výpovědi je proto podle nás neplatná a nezakládá nárok na zaplacení jakékoliv částky.
Podle § 1818 Občanského zákona platí, že spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy a s tímto právem nelze spojit postih. Ujednání ve smlouvě, která tomu odporují, jsou zakázaná a nepřihlíží se k nim. V tomto případě se však pravděpodobně jedná o vypovězení smlouvy, pro které platí odlišné podmínky.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.