Počet nahlášených stížností: | 6 |
Z toho za letošní rok: | 6 |
Stále v řešení: | 6 |
Dobrý den,
prosím o skutečně relevantní řešení jak postupovat, když Vinted blokuje peníze a vymáhá OP a dalších osobních údajů. Vinted mi zablokoval peníze, i když jsem nedosáhla jejich limitu dle jejich pravidel. Dosáhla jsem sotva polovinu limitu. Vinted vůbec nedodržuje limity za rok a nerespektuje zákony. Český zákaznický servis zasílá jen automatické nic neřešící zprávy. Má právo zadržovat peníze a požadovat kopie dokladů jako OP, ŘP, výpisy z účtů, RČ ? A které kompetentní orgány kontrolují postupy Vinted a proč ČOI nic nedělá? Co je ještě možné udělat, aby Vinted neporušoval zákony, vč. svých pravidel a neoprávněně se obohacoval, kromě předžalobní výzvy a ČOI jak tady doporučujete dalším poškozeným. Která jiná instituce (i v rámci v EU) než ČOI, může opravdu relevantně řešit tyto nezákonné postupy a která EU instituce kontroluje postupy Vinted? Co je možné dále dělat, aby nedocházelo neustále porušování zákonů ze strany Vinted. Dále jak se postupuje, aby Vinted zaplatil i úroky ze zadržovaných peněz? Budu ráda, když to bude někdo opravdu řešit relevantně, tak aby se to neopakovala a nemuseli to tady poškození neustále řešit dokola. Zvažuji podat podnět Televizi Černé ovce. Budu ráda, když se mi ozvou ti co dostali úspěšné své peníze, ale i ti kteří bych chtěli podat hromadnou žalobu a to na email: ***
Vrácení ukradených peněz (vč. úroků ) Vinted a to bez vymáhání zneužitelných osobních dokladů a veškerých osobních údajů ze strany Vinted.
Relevantní řešení, aby Vinted neustále neporušoval zákony a dodržoval vlastní pravidla.
Kontrola Vinted postupů, příp. postih/pokuta za neustálé a opakující se neoprávněné zadržování peněz + nezákonné obohacování (viz důkazy zde na dTestu) ze strany kompetentních orgánů (kromě nic neřešící ČOI).
Doporučení na EU instituci, která kontroluje Vinted postupy? Předání podnětu k prošetření zodpovědné instituci v rámci ČR i EU.
Předání případu TV Černé ovce, která jako jediná v ČR je schopna opravdu pomoci.
Děkuji za Váš čas.
|
Tweet |
V minulosti byla provozovatelem platformy vinted.cz společnost Vinted s.r.o., která je nyní v likvidaci. V aktuálních obchodních podmínkách je uvedena společnost Vinted, UAB, se sídlem v Litvě. Obchodní podmínky sice odkazují na pobočky, nicméně s ohledem na to, že česká společnost vstoupila do likvidace, je vhodné se obracet na společnost Vinted, UAB. Z toho důvodu jsme na ni stížnost přeřadili.
Řešení, která u stížností uvádíme, jsou zákonnými řešeními. Jde o způsoby, kterými mohou spotřebitelé při vymáhání svých práv postupovat. Společnost má povinnost jednat v souladu se zákonem, avšak může dojít k situacím, kdy je domluva se společností komplikovaná či dokonce nemožná. V takovém případě je nutné se obrátit na dozorový orgán, případně soud.
V obchodních podmínkách společnosti je uvedeno, že uživatelé si mohou převést prostředky ze své elektronické peněženky na svůj bankovní účet. Aby převedení bylo možné, je třeba nejprve v nastavení účtu doplnit číslo bankovního účtu, celé jméno a fakturační adresu. Pokud tak spotřebitelka učinila, měly by jí být peníze převedeny.
Dále je zde uvedeno, že pokud uživatel dosáhne limitních hodnot v rámci procesu KYC, nebo pokud bude mít poskytovatel platebních služeb podezření, že se uživatel podílí na potenciálně podezřelé nebo podvodné činnosti, bude možnost převodu pozastavena do doby, než uživatel úspěšně absolvuje kontrolu v rámci procesu KYC.
KYC je zkratka anglických slov Know Your Customer, tedy Poznej svého klienta. Legislativa tímto ukládá některé povinnosti, aby finanční instituce pomáhaly v boji proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Povinnosti vychází ze zákona (§ 9 zákona č. 253/2008 Sb., neboli AML zákona) a týkají se všech finančních institucí včetně bank.
Dle § 5 odst. 1 písm. a) AML zákona platí, že identifikačním údajem fyzické osoby jsou všechna jména a příjmení, dále místo narození, trvalý nebo jiný pobyt, státní občanství a číslo a druh průkazu totožnosti, stát, popřípadě orgán, který průkaz totožnosti vydal, a dobu jeho platnosti.
V § 9 odst. 2 písm. e) AML zákona je uvedeno, že kontrola klienta zahrnuje mimo jiné i přezkoumávání zdrojů peněžních prostředků nebo jiného majetku, kterého se obchod nebo obchodní vztah týká.
Společnost je tedy oprávněna tyto informace po spotřebiteli požadovat. Poté, co spotřebitel poskytne potřebnou součinnost a společnost ověří potřebné informace, by mělo dojít k navrácení finančních prostředků.
Pokud k vrácení finančních prostředků nedojde, zadržuje společnost peníze spotřebitele bez právního důvodu a spotřebitel má právo je po společnosti požadovat jako bezdůvodné obohacení. Kdo se bezdůvodně obohatil, je povinen získaný majetkový prospěch vrátit ochuzenému bezprostředně po výzvě. Pokud tak neučiní, ocitá se v prodlení a ochuzený má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)]. Úrok z prodlení je příslušenstvím pohledávky a v případě řešení sporu soudní cestou není třeba ho žalovat samostatně. V komunikaci se společností doporučujeme, aby spotřebitel společnosti sdělil, že kromě zadržovaných peněz požaduje také úroky z prodlení.
Jestliže společnost nebude spolupracovat a finanční prostředky nevrátí, doporučujeme společnost k vrácení tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Jestliže chce spotřebitel situaci řešit prostřednictvím pořadu Černé ovce, může vyplnit formulář v dolní části stránky na adrese https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097429889-cerne-ovce/.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Vzhledem k tomu, že se jedná o zahraniční podnikatelský subjekt (zahraniční subjekt se sídlem v Litvě), doporučujeme spotřebiteli, aby se v případě nevyřešení situace v mimosoudním řešení sporů, obrátil na Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci například prostřednictvím internetových stránek www.evropskyspotrebitel.cz, které bezplatně, rychle a efektivně pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiného členského státu EU, Islandu nebo Norska, přičemž spolupracuje také s mezinárodním spotřebitelským centrem Spojeného království.
Před samotným podáním je vhodné prostudovat informace zde: https://evropskyspotrebitel.cz/co-udelat-nez-nas-kontaktujete/.
Kontakty na ESC ČR:
adresa: Gorazdova 24, 120 00 Praha 2
e-mail: ECCNET-CZ@ec.europa.eu
telefon: 296 366 155
www.evropskyspotrebitel.cz