Počet nahlášených stížností: | 4 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 1 |
Jako provozovatel eshopu vím, že nesmím požadovat poplatky za platbu kartou při nákupu přes internet. Dnes jsem objednávala vstupenky na výstavu Tutanchamon, a ejhle - vstupenku nešlo online zaplatit bez DISTRIBUČNÍHO POPLATKU. Takže - když bych jako obchodník nazvala poplatek za platbu kartou JINAK, mohu ho na eshopu používat? To asi ne. Mají to uvedeno v OP? ale obávám se, že takto to nefunguje. Nebo ano?
Objednávka vstupenek na výstavu Tutanchamon - platba kartou - viz foto
ráda bych dostala peníze za poplatek zpět
ráda bych slyšela, že společnost tuto praktiku již nepoužívá
nebo bych ráda slyšela, proč je tohle možné, a zda to mohu jako obchodník používat taky
|
Tweet |
Dle § 254 odst. 2 zákona č. 370/2017 Sb., o platebním styku není možné si účtovat poplatek za platbu kartou. V opačném případě by se jednalo o přestupek, který by mohl být pokutován Českou obchodní inspekcí.
V některých případech se při nákupu online můžeme setkat s tzv. manipulačním poplatkem. Dle bodu 8 obchodních podmínek společnosti bere zákazník na vědomí, že k prodejní ceně vstupenek mohou být připočítány poplatky za technické zpracování vstupenek, zejména pokud jde o jejich vystavení, kontrolu a doručení zákazníkovi („Distribuční poplatek“). Distribuční poplatek je uveden v souhrnu každé objednávky a je stanoven ve výši 3 % z ceny vstupenek anebo 5 %, pokud jsou vstupenky hrazeny poukázkami.
Prodávající je povinen dle § 12 zákona o ochraně spotřebitele informovat v souladu s cenovými předpisy a přímo použitelným předpisem Evropských společenství spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb zřetelným označením výrobku cenou nebo informaci o ceně výrobků či služeb jinak vhodně zpřístupnit. Informace o ceně nesmí zejména vzbuzovat zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti.
Jestliže před uzavřením smlouvy (např. v košíku, ale v lepším případě přímo u prodávaného zboží či služby) byla uvedena celková částka včetně manipulačního poplatku, je takové informování pravděpodobně v souladu se zákonem. Přesto jsme toho názoru, že účtování manipulačního poplatku při nákupu na internetu může být problematické, a to především v situacích, kdy kvůli online nákupu podnikateli žádné náklady navíc nevznikly a pro poplatek tak pravděpodobně neexistuje relevantní důvod.
Spotřebitel, který je přesvědčen, že došlo k porušení ustanovení zákona o ochraně spotřebitele, se může obrátit na regionální či ústřední inspektorát České obchodní inspekce. Adresy jednotlivých inspektorátů lze najít na www.coi.cz. Podnět lze podat i elektronicky přes elektronickou podatelnu ČOI na adrese www.coi.cz.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.