Počet nahlášených stížností: | 1397 |
Z toho za letošní rok: | 39 |
Stále v řešení: | 44 |
Dne 23.12.2024 jsem u společnosti Alza zakoupil bezpečnostní popruhy Yato (faktura č. ***) za 1009Kč.
Následně jsem odstoupil od smlouvy a produkt vrátil. Společnost Alza zboží přijala v pořádku zpět- viz Výdejka reklamace *** ze dne 14.2.2025. Ve výdejce je společností Alza výslovně uvedeno: Popis závady: odstoupení od kupní smlouvy, způsob řešení: Dobropis. Následně Alza vystavila dobropis (opravný daňový doklad) č.: *** na celou částku 1009 Kč ze dne 14.2.2025
Místo finančních prostředků však společnost mailem poslala voucher na další nákup a to s platností 14 dní. Tento mail se bohužel dostal mezi spam a nestihl jsem jej tak uplatnit, byť jsem v mezidobí u společnosti opětovně nakupoval. Vzhledem k tomu, že v osobním profilu na webu společnosti jsem si stáhl dobropis, kde je uvedeno, že společnost vrací peníze, očekával jsem ono vrácení peněz, nikoliv voucher na nákup, navíc s tak omezenou platností.
Nyní je tedy stav takový, že Alza a.s. si ponechala jak zboží, tak i peníze a žádost o alespoň opětovnou aktivaci voucheru zamítla.
Vrácení zboží Yato-bezpečnostní popruhy
Byl bych rád, kdyby společnost buď vrátila peníze tak, jak sama uvedla v Dobropisu a Výdejce reklamace nebo poskytla kredit na nákup ve výši 1009 Kč s platností alespoň 30 dní tak, abych za zaplacenou sumu mohl získat protihodnotu. Věřím, že je to férové řešení v rámci dobrých mravů, zákona i možných dalších obchodních vztahů, které s touto společností mám již dlouhé roky a rád bych v tom po narovnání této záležitosti pokračoval bez přechodu ke konkurenci. Děkuji
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Vznikla-li na straně dopravce povinnost vrátit kupní cenu zboží, musí tak učinit stejnou formou, jakou bylo jízdné zaplaceno, tedy v penězích. Jiným způsobem - např. voucherem, kredity apod. pouze po výslovném souhlasu spotřebitele. Případné ustanovení smluvních podmínek přepravce vztahující se k této problematice se jeví jako překvapivé ve smyslu § 1753 občanského zákoníku a vůči spotřebiteli neúčinné.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.