Počet nahlášených stížností: | 12 |
Z toho za letošní rok: | 3 |
Stále v řešení: | 3 |
V lednu jsem si objednala zboží u e-shopu megaknhy.cz. Zaslali mi dvě knihy 2. jakosti místo dobírkou zaplacené 1. jakosti. Reklamaci mi uznali. Přeplatek, který činí 338 Kč, mi k dnešnímu dni neposlali. Nemám bankovní účet, proto jsem požadovala zaslání přeplatku na adresu. Jejich výmluva byla na poštu. Cituji: „Od ledna 2025 pošta změnila podmínky.“ V dalším e-mailu mi napsali: „Jakmile pošta změní podmínky peníze Vám pošleme složenkou.“ V následujícím dopise nabízeli slevu 180 Kč na slevový kód. V dnešním e-mailu napsali: Kniha 2.jakosti je stále skladem a má větší poškození než ta Vaše, proto Vám nebude vrácena Vámi požadovaná částka.“ Nabízením slevového kódu mě tlačí k dalšímu nákupu. Po špatných zkušenostech s tímto e-shopem už u nich nechci nic nakupovat.
Zakoupené knihy:
Harry Potter and the Chamber of Secrets: MinaLima Edition - uhrazeno 769 Kč, 2 j. 600 Kč
Harry Potter and the Philosopher´s Stone: MinaLima Edition - uhrazeno 769 Kč, 2 j. 600 Kč
Prosím o navrácení, ne mou vinou, přeplacené částky 338 Kč
|
Tweet |
V popsaném případě byla reklamace vyřízena slevou z ceny. Prodávající má tak povinnost vrátit spotřebiteli uvedenou částku.
V opačném případě se z jeho strany jedná o zadržování peněžních prostředků bez právního důvodu, tedy o tzv. bezdůvodné obohacení ve smyslu § 2991 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Kdo se bezdůvodně obohatil, je povinen získaný majetkový prospěch vrátit ochuzenému bezprostředně po výzvě. Pokud tak neučiní, ocitá se v prodlení a ochuzený má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.
Společnost je povinna vrátit finanční prostředky stejným způsobem, jakým je přijala. Jiným způsobem - např. kuponem apod. pouze po výslovném souhlasu spotřebitele.
V souladu se zásadou smluvního práva pacta sunt servanda, jež je vyjádřena taktéž v § 3 odst. 2 písm. d) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, platí, že daný slib zavazuje a smlouvy mají být plněny. Jestliže se tedy společnost zavázala k tomu, že peníze vrátí spotřebiteli složenkou, je povinna svůj závazek dodržet. V tomto případě společnost zavázal její zaměstnanec, který podle § 166 občanského zákoníku společnost zastupuje v rozsahu obvyklém vzhledem k zařazení nebo funkci.
V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky v přiměřené době po odstoupení, je možné prodávajícího vyzvat k plnění i tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Nereaguje-li zhotovitel na e-maily či telefonáty, je vhodné zvolit komunikaci ve formě doporučeného dopisu s dodejkou. Dopis bude zaslán na adresu sídla společnosti: Internet-Handel s.r.o., náměstí 14. října 1307/2, 15000 Praha. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese sídla společnosti. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání. Objednateli doporučujeme si zaslané dokumenty uschovat.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.