Počet nahlášených stížností: | 20 |
Z toho za letošní rok: | 6 |
Stále v řešení: | 6 |
Prodejce mi nechce vrátit doručenou objednávku ze dvou důvodů:
1. Jedná se o cizokrajný předmět (skener) a dodaný skener cizího výrobce neobsahoval návod k obsluze ani česky ani cizojazyčně, takže mi byl k ničemu.
2.Dodaný předmět - skener mi nevyhovuje a tak jsem zažádal dodavatele o jeho vrácení mé osobě do 14.ti dnů v rámci zrušení obchodu, oproti vrácení peněz Konec 14-ti denní lhůty je dne 8.dubna, 2025.
3.Vrácení objednaného zboží jsem chtěl provést ve stejném místě, jako byla jeho dodávka, to je
Potraviny Sokolovská 584/129 v Praza 8.
4. Za vrácení zmíněné dodávky jsem odmítal platit jakýkoliv poplatek.
5.Dodavatel byl obchodník Allegro.cz. Email: zedyrstve4@Allegromail.com anebo další email
allegro.kontakt@allegro.pl anebo: notifikace@allergomail.com
Dodaný předmět byl skener značka FujitsuFI-5120C
Žádám o vrácení dodaného skeneru ze dvou výše uvedených důvodů
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, do 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů. V případě odstoupení od smlouvy bez udání důvodu hradí spotřebitel poštovné směrem k prodávajícímu.
V návaznosti na odstoupení od smlouvy má prodávající povinnost spotřebiteli dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Prodávající je dle zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, mimo jiné povinen řádně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaného zboží a o způsobu jeho použití. Jestliže je to potřebné s ohledem na povahu zboží, způsob a dobu jeho užívání, je prodávající povinen zajistit, aby tyto informace byly obsaženy v přiloženém písemném návodu v českém jazyce a aby byly srozumitelné. Této povinnosti se nemůže prodávající zprostit poukazem na skutečnost, že mu potřebné nebo správné informace neposkytl výrobce, dovozce nebo dodavatel. Tyto povinnosti se však nevztahují na případy, kdy se jedná o zřejmé nebo obecně známé skutečnosti. Nemá-li výrobek přiložen srozumitelný a jednoznačný návod v českém jazyce, jedná se zásadně o vadu ve smyslu § 2161 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Spotřebitel může v takové situaci uplatnit práva z vadného plnění (§ 2169 občanského zákoníku).
Vhodným nárokem by v tomto případě nejspíše bylo dodatečné upřesnění návodu.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.