Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den,
reklamuji nefunkční tlačítko erotické pomůcky Satisfyer. Zakoupeno 28.2.2023. Odesláno k reklamaci 14.2.2025. Prosím o posouzení argumentů prodávajícího pro zamítnutí reklamace, mě připadají zmatené. V příloze zasílám emailovou korespondenci. Rozporuji informaci prodávajícího o hygienické závadnosti boží, to bylo k reklamaci samozřejmě odesláno umyté. Pro více informací mne prosím nevahejte kontaktovat.
Děkuji velice za spolupráci.
Oprava, výměna zboží, popř. vrácení kupní ceny
|
Tweet |
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se projeví u spotřebního zboží v době dvou let od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR msp.gov.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
K argumentům společnosti dle přílohy:
Ustanovení § 1837 občanského zákoníku se vztahuje pouze na odstoupení od smlouvy, nikoliv na reklamaci.
U podobných výrobků může společnost požadovat, aby bylo zboží zasíláno do reklamace očištěné. Pokud však spotřebitel postupoval v souladu s postupem uvedeným v obchodních podmínkách společnosti a zboží tedy řádně očistil, nemělo by dojít k zamítnutí reklamace z tohoto důvodu.
Co se týče výrobních vad výrobku, je možné, aby se taková vada na zboží objevila i například po 5 letech, avšak občanský zákoník ve svých ustanoveních poskytuje ochranu spotřebiteli ohledně vad, které se vyskytnou na zboží do 2 let od převzetí.
Dále platí, že práva z vadného plnění je spotřebitel oprávněn uplatnit tehdy, pokud se během dvou let od převzetí zboží projevila na tomto zboží vada. Lhůta, po kterou lze právo z vad uplatnit, je podle našeho názoru obecná tříletá promlčecí lhůta. Spotřebitel má tedy možnost uplatnit práva z vadného plnění do tří let od okamžiku, kdy se o vadě dozvěděl, resp. dozvědět mohl a měl (§ 619 a § 629 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). S ohledem na zásadu zákazu zneužití práva doporučujeme reklamaci uplatňovat vždy neprodleně poté, co spotřebitel vadu věci zjistí. Spotřebitel bude muset vždy prokázat, že věc byla vadná již během prvních 2 let od převzetí.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.