Počet nahlášených stížností: | 190 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
UPC mi účtuje poplatek 1167 Kč za "nedodržení smluvního úvazku" na základě smlouvy (výměna kabelového modemu), z níž není jasné, zda a v jaké výši by měl takový poplatek být účtován. V komunikacích neodpovídají na konkrétní výhrady a jen opakují, že jsem podpisem smlouvy vyjádřil svůj souhlas. Smlouva neuvádí konkrétní výši pokuty ani způsob jejího výpočtu, výše poplatku se dá odvodit jen nepřímo přes několik dalších dokumentů.
UPC Internet Fiber Business 140/20
neúčtování poplatku
|
Tweet |
Podle § 63 zákona o elektronických komunikacích ve smlouvě o poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací nebo připojení k veřejné komunikační síti musí být srozumitelným, úplným a snadno přístupným způsobem uvedeny vždy smluvní pokuty nebo jiná sankční ustanovení za nedodržení nebo porušení smluvních povinností ze strany účastníka. Ve smlouvě o poskytování veřejně dostupných služeb elektronických komunikací se pod písmenem f) účastník zavázal k zaplacení smluvní pokuty v případě nevrácení zapůjčeného zařízení řádně a včas. Je zde také odkázáno na ustanovení Všeobecných obchodních podmínek, které upravuje význam vrácení pronajatého přijímacího zařízení řádně a včas. Dle podkladů, které nám spotřebitel poskytl, je výše uvedené jediným ustanovením přímo ve smlouvě, které se zmiňuje o smluvní pokutě.
Ve smlouvě je však také odkázáno na Všeobecné obchodní podmínky, které se považují za součást smlouvy, a zákazník svým podpisem stvrzuje, že se s nimi seznámil. V těchto podmínkách je ukrytá jiná sankce. (Již toto ustanovení by mohlo být na hraně zákona, protože § 1799 občanského zákoníku požaduje při sjednávání formulářových smluv (tzv. „ber nebo nech být“), aby při uzavření smlouvy byla slabší strana (v tomto případě spotřebitel) seznámena s doložkou, ve které jsou upravena práva a povinnosti smluvních stran. Ani v doložce ale nesmí být ustanovení, které by slabší strana nemohla rozumně očekávat. Je tedy na zvážení, zda byl význam doložky slabší straně dostatečně vysvětlen. Společnost musí prokázat, že tomu tak bylo. Mimo to také Ústavní soud už jednou rozhodl, že smluvní pokuty uvedené pouze v obchodních podmínkách jsou zakázány.)
Tato sankce se zákazníkovi účtuje v případě, že vypoví smlouvu v době, po kterou je poskytována sleva na službu. Pokud zákazník předčasně ukončí smlouvu, musí zpětně vrátit rozdíl mezi plnou cenou služby a cenou po slevě za všechna zúčtovací období od sjednání slevy. I když byla uzavřena smlouva na dobu neurčitou, je zákazníkova výpovědi této smlouvy ve sjednaném době svázána se sankčním ustanovením. Takto by mohl být obcházen zákon, neboť § 63 zákona o elektronických komunikacích společnosti umožňuje společnostem účtovat poplatek za předčasné ukončení smlouvy uzavřené na dobu určitou ve výši maximálně jedné pětiny součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, nebo jedné pětiny součtu minimálního sjednaného měsíčního plnění zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, a výše úhrady nákladů spojených s telekomunikačním koncovým zařízením, které bylo účastníkovi poskytnuto za zvýhodněných podmínek. Rozdíl je tedy v tom, že v jednom případě se jedná o smlouvu na dobu neurčitou a poplatek je počítán z již uhrazených plateb, kdežto v druhém případě je závazek uzavřen na dobu určitou a poplatek je vypočítán z budoucích plateb. Spolčenost navíc za zrušení závazku požaduje vrácení téměř jedné čtvrtiny měsíčního plnění a to zpětně (jsou vlastně znevýhodněni věrní zákazníci).
Pokud spotřebitel s poplatkem nesouhlasí, měl by jej reklamovat. Učinil-li tak, ale reklamace byla společností zamítnuta, má možnost obrátit se námitkou na Český telekomunikační úřad do jednoho měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace. Podáním námitky se však neoddaluje splatnost poplatku. Český telekomunikační úřad však v odůvodněných případech může na žádost spotřebitele rozhodnout, že povinnost zaplatit poplatek odkládá až do rozhodnutí o námitce. Řízení je zpoplatněno (100,- Kč) a pracovníci ČTÚ na základě dodaných podkladů rozhodnou, zda podnikatel postupoval správně, či ne.
Bude-li i námitka u tohoto úřadu také zamítnuta, má spotřebitel ještě možnost obrátit se na soud a svého práva se domáhat soudní cestou.
Klient podepsal smlouvu 21.10.2014, kdy u něj byl technik, doručoval mu nové zařízení i smlouvu s novou specifikací služeb. Klient zařízení převzal, podepsal list o převzetí a také podepsal smlouvu, kterou máme k dispozici. Na smlouvě je uvedena minimální doba užívání 24 měsíců. Klient se smlouvě zjevně aktivně věnoval, jelikož je ručně dopsáno číslo OP a smlouva je klientem řádně podepsána. Ve smlouvě je dále uvedeno, že podpisem smlouvy klient souhlasí jak s VOP tak i s aktuálním ceníkem, kde je cena z připojovacího poplatku uvedena.
Výklad VOP při nedodržení závazku, resp. poskytované slevy, které je doúčtována v případě nedodržení závazku.:
5.4. Sleva
5.4.1. Poskytovatel může Účastníkovi poskytnout slevu. Sleva může být poskytnuta buď jako opakující se sleva z ceny Služeb nebo jako jednorázová sleva z aktivačního poplatku nebo sleva z instalačního poplatku anebo i jiná sleva, kterou si smluvní strany dohodly ve Smlouvě.
5.4.2. Nárok na slevu vznikne, pokud:
a) Byla dohodnuta ve Smlouvě a
b) Účastník dodrží dohodnutou minimální dobu užívání (u Smlouvy na dobu neurčitou) nebo dobu určitou trvání Smlouvy a
c) Účastník neporuší Smlouvu způsoby, kvůli kterým může Poskytovatel odstoupit od Smlouvy (2.7.2. a) až f)) a
d) Účastník neporuší Smlouvu způsoby, kvůli kterým může Poskytovatel omezit Služby (4.9.2.).
5.4.3. Nárok na slevu vznikne v okamžiku, kdy Účastník splnil všechny uvedené podmínky. Pokud se tak nestane, zašle Poskytovatel opravné vyúčtování ceny. V opravném vyúčtování Poskytovatel doúčtuje Účastníkovi cenu v plné výši, jak byla uvedena ve Smlouvě nebo v ceníku v době uzavření Smlouvy.
Mimo jiné byl klient na tuto skutečnost upozorněn 14.7.2015 (výpověď přišla 30.6.2015, ukončení smlouvy bylo k 31.8.2015) při potvrzení jeho výpovědi e-mailem. Na to klient nereagoval, až v 10. měsíci na základě závěrečného vyúčtování.
1. Vzhledem k tomu, že se technik tehdy nedostavil v dohodnutém čase, u výměny jsem osobně nebyl přítomen.
2. Podpis na smlouvě prokazatelně není můj.
3. Dále se odkazuji na zmíněný judikát: "Mimo to také Ústavní soud už jednou rozhodl, že smluvní pokuty uvedené pouze v obchodních podmínkách jsou zakázány." Zde jde přesně o takovýto případ.
4. Jako kompromis navrhuji mimosoudní vyrovnání ve výši 500 Kč.
Klientovi jsme vyšli vstříc, kontaktovali jsme jej a dohodli se na kompromisu. Dle svého vyjádření je klient s tímto řešením situace spokojen.
Souhlasím, došlo k telefonické dohodě – společnost přijala můj návrh na komrpomis. Nyní čekám na skutečné ukonřčení – slíbený dobropis ve výši rozdílu mezi původně účtovanou částkou a částkou 500 Kč, kterou jsem ochoten uhradit. Na základě dobopisu uhradím 500 Kč a vše bude vyřízeno.
Žádáme spotřebitele o sdělení, zda byla sjednaná dohoda naplněna a o případné uzavření stížnosti.
Požadovaný dobropis společnost zaslala a záležitost tak byla oboustrannou dohodou urovnána.
Vzhledem k výše uvedenému stížnost uzavíráme.