Společnost


ICTX.CZ, s.r.o.

Počet nahlášených stížností:1
Z toho za letošní rok:1
Stále v řešení:1
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#81589Spotřebitelský podnět – neoprávněné účtování storno poplatku ze strany mojeretence.cz (ETIQ.CZ, z.s.)

Stav stížnosti

v řešení

Celková doba trvání

10 dnů 16 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
14.04.2025, před 11 dny

František Hůrka

Znění stížnosti

Dobrý den,
obracím se na Vás s podnětem k postupu mojeretence.cz. Dne 7. 4. 2025 jsem přes jejich web objednal službu přechodu k novému operátorovi a uhradil 1 850 Kč. Následující den jsem službu zrušil a ve 14denní lhůtě dle § 1829 OZ odstoupil od smlouvy. Firma mi vrátila pouze 1 350 Kč, 500 Kč si ponechala jako storno poplatek.
S tímto postupem nesouhlasím – služba nebyla poskytnuta, neudělil jsem výslovný souhlas se zahájením plnění, ani jsem nebyl poučen o ztrátě práva na odstoupení dle § 1837 OZ. Obdržel jsem jen obecný e-mail.
Firma mi ve své odpovědi sama doporučila obrátit se na ČOI nebo dTest.
Prosím o posouzení případu a případné upozornění na tuto praxi.
Děkuji za pomoc.


Požadované řešení

vrácení storno poplatku


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
22.4.2025 11:15, před 3 dny

Spotřebitel má obecně dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, právo odstoupit od smlouvy ve lhůtě 14 dnů bez udání důvodu, je-li smlouva uzavřena distančním způsobem. Toto právo však není absolutní.

V popsaném případě byla se společností uzavřena smlouva o zprostředkování, tedy o poskytnutí služby. Na poskytování služeb dopadá § 1837 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.

Dle tohoto ustanovení spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy o poskytování služeb. To platí, pokud jsou splněny tyto dvě podmínky:
(i.) služby byly v plném rozsahu poskytnuty; v případě plnění za úplatu, pouze pokud započalo s předchozím výslovným souhlasem spotřebitele před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy
(ii.) podnikatel před uzavřením smlouvy spotřebitele poučil, že poskytnutím plnění zaniká právo odstoupit od smlouvy.

Záleží tedy, zda byly splněny obě podmínky. Pokud tomu tak nebylo (např. spotřebitel nebyl poučen o tom, že poskytnutím plnění zaniká jeho právo od smlouvy odstoupit), spotřebitel od smlouvy odstoupit může.

Ke storno poplatku:
Ohledně smluvní pokuty za nedodržení smluvní povinnosti je klíčové, kde byla ve smlouvě obsažena. Dle nálezu Ústavního soudu (sp. zn. I. ÚS 3512/11) v rámci spotřebitelských smluv ujednání zakládající smluvní pokutu zásadně nemohou být součástí tzv. všeobecných obchodních podmínek, nýbrž toliko spotřebitelské smlouvy samotné. Pokud je ujednání o smluvní pokutě pouze součástí obchodních podmínek, tak je ve vztahu ke spotřebiteli překvapivé a pro něj neúčinné.

Obchodní podmínky společnosti odkazují na více než deset let neúčinný právní předpis (zákon č. 40/1964 Sb. - občanský zákoník účinný do 31. 12. 2013).

Co se týče smlouvy s operátorem, může od ní spotřebitel odstoupit do 14 dnů od potvrzení smlouvy. Tato lhůta začíná běžet až od doručení potvrzení smlouvy v listinné nebo elektronické podobě.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.
Nyní se čeká na vyjádření společnosti.