Počet nahlášených stížností: | 56 |
Z toho za letošní rok: | 2 |
Stále v řešení: | 2 |
Minulý rok v červnu nám Asko montovalo kuchyň. 29.3.2025 došlo k samovolnému vysunutí upevňovacích hmoždinek ze zdiva a došlo k pádu vrchní samostatné skříně. Došlo k jejímu poškození a rozbití téměř všech hrnků. Když jsme to reklamovali, tak technik který to montoval řekl, že je všechno v pořádku. Přitom jsem ho už při montáži upozorňoval, že je to starý barák a zdivo není pevné. I přesto použi hmoždinky dlouhè pouze 50mm, takže nedosáhly do cihel a nedošlo k jejich pevnému upevnění. A tvrdil mi, že to jsou nejlepší hmoždinky, které se dodávají s kuchyní a że delší ani nemá a že z jeho pohledu je všechno v pořádku.
A dnes mi přišlo z Aska zamítnutí reklamace, že všechno bylo v pořádku, což mě velice rozlobilo, protože z mého pohledu šlo o nedostatečné upevnění skříně do pevného zduva(cihel), ale jendo omítky.
Vrchní skříň 450x790x350mm
Požadoval jsem novou skříň, řádně upevněnou dlouhými hmoždinkami, aby dosáhly až do pevného zdiva(cihel). A navíc kompenzaci za poškozené hrnky a plechový chlebník, na který skříň spadla a prolomila víko.
|
Tweet |
Domníváme se, že v daném případě byla mezi spotřebitelem a podnikatelem uzavřena smlouva o dílo. Dílem se dle občanského zákoníku rozumí zhotovení určité věci, nespadá-li pod kupní smlouvu, a dále údržba, oprava nebo úprava věci, nebo činnost s jiným výsledkem.
Jestliže je dílo provedeno vadně, je možné uplatnit reklamaci. O právech objednatele z vadného plnění u smlouvy o díle platí obdobně ustanovení o kupní smlouvě. Na danou problematiku se použije ustanovení o prodeji zboží spotřebiteli, nikoliv obecná ustanovení o kupní smlouvě.
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se projeví u spotřebního zboží (nyní pravděpodobně díla) v době dvou let od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci a informovat o tom spotřebitele nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace. Jediná výjimka je v situaci, kdy se podnikatel se spotřebitelem výslovně dohodne na delší reklamační lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Jsme toho názoru, že by spotřebitel mohl po podnikateli požadovat náhradu škody za rozbité nádobí a chlebník.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění i tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.