Počet nahlášených stížností: | 8 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Pokud společnost ALFA SCRAP s.r.o. nereaguje na výzvy spotřebitele o zaplacení dlužné částky 2500 Kč za výkup kovošrotu, doporučujeme spotřebiteli podnikatele provozujícího sběrný dvůr vyzvat písemně k plnění, kdy v této výzvě spotřebitel uvede lhůtu, ve které má sběrna poukázat částku na spotřebitelem uvedený účet. Marným uplynutím této lhůty se dluh stane splatným a bude možno ho vymáhat soudně. Až v případě marného uplynutí stanovené lhůty se podnikatel ocitá v prodlení a bylo by možné po něm požadovat i úroky z prodlení s plněním peněžitého dluhu.
V daném případě je žádoucí z důvodu prokazatelnosti pro případ sporu zvolit komunikaci písemnou prokazatelnou formou (doručeně, nejlépe s dodejkou), a to na aktuální adresu uvedenou ve veřejném rejstříku (ALFA SCRAP s.r.o., Revoluční 1082/8, 110 00, Praha - Nové Město). Při využití služeb poštovního provozovatele se má zásilka za doručenou třetí den ode dne odeslání (§ 573 občanského zákoníku domněnka doby dojití). Zmaří-li vědomě druhá strana (příjemce výzvy k plnění, předžalobní výzvy) dojití, platí, že řádně došlo (§ 570 občanského zákoníku) a bude vůči prodejci takové právní jednání účinné
Po marném uplynutí lhůty ke splnění dluhu, doporučujeme zaslat předžalobní výzvu ve smyslu § 142a občanského soudního řízení. Jde o poslední výzvu k plnění, která zároveň zaručí věřiteli (spotřebiteli), že v případě úspěchu soudního sporu by náklady řízení hradila protistrana.
Při dobré důkazní pozici, tedy pokud spotřebitel disponuje dokladem o odkupu kovového odpadu (fakturou), dokladem o zaslání předžalobní výzvy (doporučeně s dodejkou), výpisem z účtu prokazujícím, že sběrna částku neuhradila, pak je možné podat návrh na vydání platebního rozkazu, což je zjednodušená forma žaloby. Pro platební rozkaz je charakteristické, že k jeho vydání obvykle dojde bez nařízení soudního jednání a bez vyjádření druhé strany, a to v horizontu několika týdnů od doručení návrhu na jeho vydání k soudu. Toto je pohled ze soukromoprávní hlediska.
Pokud by spotřebitel výše uvedené kroky učinil (zaslaná výzva k plnění se stanovením konkrétní lhůty ke splnění dluhu) a podnikatel přesto nesplnil svůj závazek ve stanovené lhůtě spotřebitelem, pak má spotřebitel rovněž možnost podat podnět České obchodní inspekci, neboť se v daném případě může jednat o klamavou obchodní praktiku, případně spotřebitel může podat i trestní oznámení Policii ČR pro trestný čin poškozování spotřebitele.
Jedná se o speciální případ podvodu, který je přísněji trestný než podvod dle § 209 TZ, protože u prodeje zboží v obchodě se předpokládá vyšší důvěra zákazníka v poctivost prodeje. K trestní odpovědnosti se vyžaduje způsobení škody nikoli nepatrné (alespoň 5000,- Kč), je-li více poškozených způsobená škoda podnikatelem se sčítá.
Případné trestní oznámení může spotřebitel podat na všech služebnách Policie ČR nebo na státním zastupitelství, a to písemně nebo ústně do protokolu. V rámci trestního oznámení je vhodné požádat úřady o informaci, jak bylo s oznámením naloženo. V této fázi je také vhodné vznést požadavek na náhradu škody vůči pachateli.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. V řešení případného sporu bude tedy možné pokračovat pouze v občanskoprávním řízení.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.