Společnost


Alza.cz a.s.

Počet nahlášených stížností:1402
Z toho za letošní rok:44
Stále v řešení:42
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

69%
31%
Toto skore je založeno na 315 stížnostech.

#81643Opakovaná neuznaná reklamace vysavače Sencor – vada přetrvává, zboží neplní funkci

Stav stížnosti

v řešení

Celková doba trvání

2 dny 16 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
19.04.2025, před 3 dny

Anna Henischova

Znění stížnosti

Zakoupila jsem u společnosti Alza.cz SE tyčový vysavač Sencor SVC 7814VT 2v1 CLEAN&GO, a to dne 12. 4. 2023. U výrobku se po krátké době projevila závada – gumová záklopka zůstává otevřená a odpad padá zpět ven z vysavače, což zcela znemožňuje jeho běžné užívání.

Tuto vadu jsem poprvé reklamovala dne 31. 1. 2024, tedy v záruční době. Reklamace však byla zamítnuta z hygienických důvodů, ačkoli byl výrobek čistý a závada řádně popsána. Neproběhlo žádné oprávněné odborné posouzení.

Druhou reklamaci jsem uplatnila 31. 3. 2025, stále v záruční době (ta se prodloužila o dobu trvání první reklamace). Ta byla opět zamítnuta – tentokrát s odůvodněním „chyba obsluhy“, avšak bez jediného důkazu nebo odborného vysvětlení.

Závada se přitom opakuje, jedná se o stejný problém, který nebyl nikdy odstraněn. Vysavač tak není způsobilý k běžnému užívání a od počátku trpí vadou. Zboží nebylo mechanicky poškozeno, k závadě došlo v rámci záruční doby.

Alza se odvolává na stanovisko servisu, který však závadu nikdy neodstranil. Zákonný nárok na výměnu nebo vrácení peněz v případě opakující se vady (dle § 2169 odst. 2 OZ) mi tak nebyl umožněn.


Produkt

Sencor SVC 7814VT 2v1 CLEAN&GO


Požadované řešení

Vrácení peněz nebo výměna výrobku
Přijetí odpovědnosti za nefunkční výrobek


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
21.4.2025 14:22, před 23 hodinami

Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se projeví u spotřebního zboží v době dvou let od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.

Dle § 2169 občanského zákoníku platí, že nárok v rámci reklamace vybírá spotřebitel, přičemž primárně může požadovat odstranění vady. Podle své volby může požadovat buď dodání nové věci bez vady nebo opravu věci. Teprve v případě, že by daný nárok byl nepřiměřeně nákladný, může do výběru nároku zasáhnout podnikatel. Dále může podnikatel odmítnout požadovaný způsob nápravy, pokud je nemožný. Možnost odmítnout vadu odstranit má podnikatel také v případě, že ani jeden z požadovaných způsobů nápravy není možný, příp. pokud je jeden způsob nemožný a druhý nepřiměřený.

Kupující může dle § 2171 občanského zákoníku požadovat přiměřenou slevu nebo odstoupit od smlouvy například v situacích, kdy prodávající vadu neodstranil nebo ji odstranit odmítl (nedošlo tedy k opravě ani výměně zboží za nový kus), vada se projeví opakovaně nebo pokud je vada podstatným porušením smlouvy.

Opětovným výskytem vady se rozumí projev stejné vady, která již byla v rámci uznané reklamace opravena. Dle znění zákona je tedy možné odstoupit již při druhém projevu stejné vady. Dle důvodové zprávy by mělo být v případě hodnotných či komplexních produktů spravedlivé umožnit prodávajícímu ještě jeden pokus o odstranění vady, avšak ani tento “další pokus” zákon přímo nevyžaduje.

Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.

Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku (pro zboží zakoupené před 6. 1. 2023 v průběhu šesti měsíců) od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, resp. § 2161 odst. 2 občanského zákoníku ve znění před novelou ze dne 6. 1. 2023). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.

Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
21.4.2025 16:24, před 21 hodinami

Dobrý den, děkuji za Vaše vyjádření. Reklamace produktu "Tyčový vysavač SENCOR SVC 7814VT 2 v 1 CLEAN&GO" byly ze strany naší společnosti vyřízeny řádně, na základě posouzení příslušného autorizovaného servisu. Pokud produkt nesplňuje základní hygienické předpoklady, může být reklamace na základě této skutečnosti zamítnuta. V tomto případě paní Henischové tedy bohužel nyní nevznikl nárok na výměnu produktu, ani na odstoupení od kupní smlouvy. S pozdravem Veronika, Alza.cz, Oddělení péče o zákazníky.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.
Nyní se čeká na vyjádření dTestu.