Počet nahlášených stížností: | 9 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den, chtěl bych Vás upozornit na nekalé obchodní praktiky firmy GROZISKON s.r.o. IČ0: 036 14 999, se sídlem Vojtěšská 211/6 Praha1
Jednatel firmy pan Martin Pšenička dne 5. 10. 2015 nabídl seniorovi službu (nasazení pojistek na dveře). Senior chtěl celou záležitost nejdříve probrat se synem, na to pan Pšenička zareagoval, že už druhý den nebude možné tuto službu realizovat. Pan Pšenička současně vyvolal u seniora uměle strach, že ve vedlejším vchodu došlo ke vloupání a k poškození bytu. Nakonec senior pod vlivem těchto všech událostí svolil k montáži těchto bezpečnostních pojistek. Celkový čas provedené práce byl cca 5 minut (tj. montáž dvou bezpečnostních pojistek dveřních závěsů). Pan Pšenička si za tento úkon včetně materiálu řekl o 3.000,-Kč. Cena pojistek dveřních závěsů 3 ks stojí cca 150,-Kč. Evidentně se zde nejednalo o férové jednání ze strany pana Pšeničky. V domě je Vyhláškou města zakázán podomní prodej a prodej služeb i přes tento zákaz pan Pšenička v domě své služby nabízel. Senior tentýž den tj. 5. 10.2015 volal panu Pšeničkovi, že odstupuje od provedené služby (namontovaní pojistek dveřních závěsů) a požadoval na panu Pšeničkovi vrácení částky 3.000,-Kč. Pan Pšenička do dnešního dne 2. 11. 2015 finanční prostředky ve výši 3.000,-Kč nevrátil i když ho o to minimálně 6x telefonicky žádal.
Namontování 2ks bezpečnostních pojistek dveřních závěsů
Vrácení finanční částky.
|
Tweet |
V daném případě by mohlo být poskytování služeb společností Groziskon s.r.o. podřazeno pod zákonnou výjimku dle § 1837 občanského zákoníku písm. a), kdy spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy ve lhůtě 14 dnů. V tomto ustanovení je však uvedeno několik podmínek, které musí být splněny pro jeho aplikaci. Spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy o poskytování služeb, jestliže byly splněny s jeho předchozím výslovným souhlasem před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy a podnikatel před uzavřením smlouvy sdělil spotřebiteli, že v takovém případě nemá právo na odstoupení od smlouvy.
Smlouva by mohla být neplatná z důvodu uvedení spotřebitele v omyl, jednalo-li se o omyl týkající se rozhodující okolnosti pro sjednání smlouvy a byl-li v tento omyl spotřebitel uveden podnikatelem.
Montáž bezpečnostních zámků patří mezi poskytování technických služeb k ochraně majetku a osob a provozování živnosti poskytující tuto službu patří mezi tzv. koncesované živnosti. Společnost Groziskon s.r.o. nemá dle obchodního rejstříku potřebné oprávnění k provozování této živnosti.
Podle § 63 odst. 1 písm. c) se právnická osoba dopustí správního deliktu tím, že provozuje koncesovanou živnost, aniž by měla pro její provozování živnostenské oprávnění. V takovém případě hrozí společnosti pokuta až do výše 1 000 000,- Kč. Spotřebitel může podat podnět živnostenskému úřadu.
Byl-li při nabízení služeb použit nepravdivý údaj, jedná se o nekalou obchodní praktiku. Obchodní praktika je nekalá, je-li jednání podnikatele vůči spotřebiteli v rozporu s požadavky odborné péče a je způsobilé podstatně ovlivnit jeho rozhodování tak, že může učinit obchodní rozhodnutí, které by jinak neučinil. Za porušení zákazu používání nekalých obchodních praktik hrozí podnikateli pokuta za správní delikt a to až do výše 5 000 000,- Kč. Dozor nad dodržováním zákona o ochraně spotřebitele provádí Česká obchodní inspekce. V daném případě by se mohlo zřejmě jednat o použití agresivní obchodní praktiky dle § 5a) zákona o ochraně spotřebitele.
Jednal-li podnikatel s úmyslem získat majetkový prospěch tím, že někoho uvede v omyl, mohlo by se jednat o trestný čin podvodu. Je tedy vhodné podat trestní oznámení a informovat Policii ČR, jejímž úkolem je podaná trestní oznámení vyhodnotit, shromáždit důkazy a stanovit další postup. Je také na místě úřady požádat, aby informovaly oznamovatele, jak bylo s oznámením naloženo. V případě, že bude se subjektem zahájeno trestní řízení, spotřebitelé mohou požadovat náhradu škody v tzv. adhezním řízení, které je vedeno v rámci řízení trestního. Požadavek na náhradu škody je vhodné uvést do protokolu současně s podáním trestního oznámení.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. V řešení případného sporu bude tedy možné pokračovat pouze v občanskoprávním řízení.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.