Počet nahlášených stížností: | 108 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
V roce 2012 jsem v kamenné prodejně Mironetu koupil mobilní telefon Samsung GALAXY mini 2. Po cca 14 dnech přišla první reklamace, kdy se telefon vypnul a už nešel zapnout (reklamace vyřešena výměnou zboží). Telefon bohužel nefungoval (padaly aplikace, samovolně se vypínal, byl bez signálu i v místech, kde operátor pokrytí má), reklamováno dvakrát, reklamace uznány. I přesto telefon stále nefunkční, znovu 2x reklamováno pro stejné nedostatky s požadavkem na odstoupení od smlouvy, reklamace stejných vad jako v předchozích případech zamítnuta (během testování se závada údajně neprojevila). Následně zaslána oficiální reklamace poštou (reakce až po telefonických urgencích, jinak ignorace bez zájmu). Po několikeré neplodné komunikaci jsem nechal telefon posoudit soudním znalcem z oboru spotřební elektroniky, který prokázal opakovaně reklamované vady. Znalecký posudek oficiálně poslán s žádostí na řešení sporu, ze strany Mironetu ignorance bez reakce. V současné době zaslána na příslušný obvodní soud žaloba s návrhem na vydání platebního rozkazu.
mobilní telefon SAMSUNG GALAXY mini 2, IMEI 359827/04/221573/4
vrácení peněz s náhradou škody (vynaložené náklady)
|
Tweet |
Jelikož bylo zboží zakoupené před účinností v současnosti platného občanského zákoníku z. č. 89/2012 Sb., tak se právní vztahy založené kupní smlouvou budou řídit zákonem č. 40/1964 Sb., občanský zákoník (dále jen „občanský zákoník“).
Podle § 620 odst. 1 občanského zákoníku je záruční doba při prodeji spotřebního zboží 24 měsíců a začíná běžet od převzetí věci kupujícím. Pokud se vada objeví, muže spotřebitel u prodávajícího uplatnit reklamaci. Prodávající nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve složitějších případech do 3 dnů. Na vyřízení reklamace má prodávající lhůtu 30 dní. Dle § 627 občanského zákoníku se doba od uplatnění práva z odpovědnosti za vady až do doby, kdy kupující po skončení opravy byl povinen věc převzít, se do záruční doby nepočítá.
Jde-li o vadu neodstranitelnou, má spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy nebo na výměnu věci. Stejná práva má spotřebitel v případě výskytu více vad, nebo když se vada po opravě opakuje. O větší počet vad se jedná v případě, kdy se na zboží vyskytují alespoň tři vady současně, přičemž každá z nich musí bránit řádnému užívání věci, nebo pokud se na zboží postupně vyskytnou čtyři různé odstranitelné vady. O opětovném vyskytnutí vady po opravě mluvíme tehdy, jestliže se na zboží objeví stejná vada, která byla v rámci uznané reklamace již dvakrát opravována. Při třetí reklamaci stejné vady lze tedy vznést nárok na odstoupení. Ale i v tomto případě se jedná o reklamační řízení a prodávající může oprávněnost reklamace posoudit, vyžaduje-li to povaha vady. Charakterem stejné vady se zabýval Nejvyšší soud v usnesení ze dne 29. 8. 2013, sp. zn. 33 Cdo 2979/2012.
Rozhodl-li prodávající o reklamaci jako o neoprávněné, ale spotřebitel se závěry reklamace nesouhlasí a dožaduje se nápravy, musí důvody zamítnutí reklamace rozporovat. Silným a přesvědčivým důkazem o tom, že reklamace nebyla vyřízena řádně, je posudek soudního znalce z oboru. Prokáže-li posudek nedůvodnost zamítnutí reklamace, má spotřebitel právo požadovat nápravu nebo má možnost přímo odstoupit od smlouvy, protože jeho reklamace nebyla vyřízena řádně a včas. Odstoupením od smlouvy se závazek ruší od počátku a strany si vrátí to, co si plnily. Kromě toho má také spotřebitel právo na náhradu účelně vynaložených nákladů spojených s reklamací (tedy včetně proplacení znalečného). Seznam soudních znalců je možné vyhledat mimo jiné na webové adrese www.dtest.cz/soudni-znalci.
Pokud však prodávající i přesto trvá na oprávněnosti zamítnutí reklamace, bude se muset spotřebitel svého práva domáhat soudní cestou (jak také spotřebitel učinil). Jedině soud může rozhodnout, na čí straně leží právo. Seznam advokátů je možné vyhledat mimo jiné na adrese www.dtest.cz/advokati. Další právní dotazy mohou být spotřebiteli zodpovězeny v naší spotřebitelské poradně na telefonním čísle 299 149 009.
Dobrý den,
dle našeho právníka se v daném případě jedná o rozporná odborná stanoviska ohledně existence či neexistence vady předmětu koupě. Autorizovaný servis výrobce konstatoval, že výrobek vadu nemá, přičemž stěžovatel je názoru rozdílného.
S pozdravem a přáním krásného dne
Jiří Jungmann
Vedoucí prodejny P7
jiri.jungmann@mironet.cz
Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitele, který má možnost na vývoj případu reagovat.
Dobrý den,
v tom případě by byl chybný buď znalecký posudek znalce z oboru nebo vyjádření servisu společnosti Mironet. Vzhledem k tomu, že se jedná stále o ničím nepodložené konstatování a telefon prostě uživatelsky nefungoval, výsledek znám.
S pozdravem
Michal Kužel
Prosím u uzavření stížnosti.
Před uzavřením stížnosti dáváme prostor spotřebiteli, který má možnost případ doplnit, případně jej sám uzavřít.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.