Počet nahlášených stížností: | 109 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Obchodní zástupce Bohemia Energy navštívil byt rodičů/seniorů, aniž oni o to požádali či měli zájem o změnu odběratele energie, a vyžádal si smlouvy od stávajícího dodavatele a na základě toho a samozřejmě "lukrativní nabídky slev a žárovek", s nimi sepsal smlouvy nové.
Během posledních 5 let se toto stalo již podruhé. Ke všemu je otec nevidomý, takže se neubránil a nevěděl, co podepisuje.
Dodávám, že obchodní zástupce nebyl agresivní, ale naopak lstivě ochotný a laskavý.
Vymazat Bohemia energy z obchodního rejstříku, anebo alespoň sankcionovat natolik, aby společnost platila za podommný prodej a neetické chování pokuty.
|
Tweet |
Jetsliže se spotřebitel domnívá, že společnost užívá nekalých obchodních praktik podle ustanovení § 4 a § 5 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, může se stížností obrátit na Českou obchodní inspekci, popřípadě na Energetický regulační úřad či Státní energetickou inspekci. Podomní prodej sám o sobě není nekalou obchodní praktikou, pokud není zakázán například místní vyhláškou.
Co se týče podepisování smlouvy nevidomou osobou, tak podle § 563 Občanského zákoníku pokud v písemné formě právně jedná ten, kdo nemůže číst a psát, ale je schopen seznámit se s obsahem právního jednání pomocí přístrojů či speciálních pomůcek nebo prostřednictvím jiné osoby, kterou si zvolí, opatří listinu podpisem; není-li s to se podepsat, učiní namísto podpisu před alespoň dvěma svědky na listině rukou nebo jinak vlastní znamení, ke kterému jeden ze svědků připíše jméno jednajícího.
Pokud by se tedy nevidomý nemohl takto seznámit s obsahem smlouvy, mohlo by se jednat o nekalou obchodní praktiku.
Je-li smlouva o dodávkách energie (elektřiny nebo plynu) uzavřena mimo obchodní prostory (např.: podomním prodejem), má spotřebitel právo od smlouvy písemně odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce ve lhůtě do 5 dnů před zahájením dodávky energie. Mimo to se na spotřebitele vztahují obecná ustanovení občanského zákoníku na ochranu spotřebitele, která zakotvují právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu do 14 dní od podpisu smlouvy.
Pokud byla k této smlouvě uzavřená i kupní smlouva, které souvisí se smlouvou o dodávkách energie, jedná se o takzvanou doplňkovou smlouvu. Doplňková smlouva je smlouva, na základě níž získává spotřebitel zboží nebo služby, které souvisejí se smlouvou uzavřenou mimo obchodní prostory, a toto zboží nebo služby jsou poskytovány obchodníkem nebo třetí stranou na základě ujednání mezi uvedenou třetí stranou a obchodníkem.
Jestliže spotřebitel uplatní své právo odstoupit od smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory, jsou veškeré doplňkové smlouvy automaticky ukončeny bez jakýchkoli jiných nákladů pro spotřebitele. Společnost tedy nemůže požadovat doplacení zboží v případě, že spotřebitel odstoupil od smlouvy o dodávkách energie, protože kupní smlouva zanikla současně s odstoupením od smlouvy o dodávkách energie.
Bylo-li zaplaceno za zboží, jak bylo ujednáno podle doplňkové kupní smlouvy, ale tato smlouva byla zrušena, má společnost povinnost tuto úhradu spotřebitelovi zpět vydat. Pokud by tak neučinila, bezdůvodně by se obohatila, neboť právní důvod, na jehož základě získala majetkový prospěch, odpadl. Spotřebitel by měl v takovém případě společnost vyzvat k vrácení zaplacené částky za zboží.
Dobrý den, paní Brožová,
vzhledem k tomu, že Váš požadavek neobsahuje bližší identifikaci Vašich rodičů, není možné tvrzení ověřit a případě zajistit nápravu ze strany naší společnosti.
Prosím o doplnění, případně se mi prosím ozvěte na e-mailové adrese ombudsman@bohemiaenergy.cz.
Děkuji za pochopení.
S pozdravem
Monika Schneiderová
BE
Prosíme spotřebitelku o doplnění informací o současném stavu stížnosti, případně o její uzavření.
Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.