Počet nahlášených stížností: | 787 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 7 |
Dne 21.10.2015 jsem zakoupil v Lidlu, pob. Litoměřice, vysavač na popel Parkside. Ihned po zakoupení jsem velmi šetrně (jako to dělám vždy u všech výrobků) otevřel kartonový obal a jal vyzkoušet fuknčnost. První po ruce se nabízela hlava vysavače s motorem, vše ostatní bylo zabaleno ve zvláštních obalech, které jsem žádným způsobem nenarušil. Při vyzkoušení bylo zjištěno, že nefunguje přepínač on/off, tedy že vysavač nejde vůbec pustit. Hned následující den byl vysavač vrácen prodejně ve stavu naprosto netknutém a podána reklamace s oprávněným požadavkem vrácení peněz. Po asi 25 dnech přišla sms o "vyřízené reklamaci", tudíž jsem zašel opět do Lidlu, kde mi bylo sděleno, že reklamace "nebyla uznána" a byl mi přinesen ten stejný nefunkční stroj. "Vyřízenou reklamaci" jsem nepřijal a čekám na vyjádření Lidlu - počítám, že bude obdobné. Přístup fy Parkside považuji za naprosto absurdní a o to víc žádám navrácení peněz (999 Kč), které nefunkční vysavač stál.
Vysavač popela Parkside PAS 500 D3
Vrácení peněz
|
Tweet |
Spotřebiteli zákon nepřiznává právo na odstoupení od smlouvy, která byla uzavřena v kamenné provozovně, ve lhůtě 14 dnů od převzetí zboží. Tento benefit prodávající může poskytnout nad rámec zákona a může si za účelem vrácení zboží stanovit podmínky, kterým spotřebitel musí vyhovět. Je tedy důležité ověřit si, zda tuto možnost prodávající umožňuje a za jakých podmínek. Právo na odstoupení ve lhůtě 14 dnů spotřebiteli s výjimkami náleží pouze při uzavírání smluv mimo obvyklé obchodní prostory nebo při koupi zboží na dálku (např. prostřednictvím elektronického obchodu).
Podle popisu ve stížnosti byl vysavač zakoupen spotřebitelem dne 21.10.2015 v provozovně podnikatele, proto je třeba na právní vztah aplikovat nový občanský zákoník, konkrétně jeho ustanovení § 2169 odst. 1 zákona, který upravuje určitou hierarchii nároků z vadného plnění. Podle tohoto ustanovení se uplatněná a prodejcem uznaná reklamace zboží řeší přednostně bezplatnou opravou vady věci, za předpokladu, že je možné opravu snadno a rychle provést, není-li to však vzhledem k povaze vady nepřiměřené, může kupující požadovat dodání nové věci bez vad, ale pokud se vada týká jen součásti věci, může kupujícím požadovat jen výměnu součásti. Teprve v případě nemožnosti opravy věci, popřípadě nemožnosti dodání nové bezvadné věci, může spotřebitel odstoupit od uzavřené kupní smlouvy a požadovat vrácení zaplacené finanční částky na základě uzavřené kupní smlouvy.
Pokud se vada projeví do šesti měsíců od převzetí, tak jako v tomto případě, hledí se na ní jakoby zboží bylo vadné již při převzetí. Do 6 měsíců od koupě by tak prodejce měl prokázat (nejen tvrdit), že vysavač byl v době převzetí v pořádku a vyvrátit tak důkazní břemeno, které na něm leží, a to, že věc je vadná dle § 2161 odst. 2 občanského zákoníku.
Spotřebitel má ze zákona o ochraně spotřebitele nárok na písemné potvrzení a náležité odůvodnění případného zamítavého stanoviska k uplatněné reklamaci, tak aby bylo přezkoumatelné znalcem z oboru, popřípadě v soudním řízení. Plnění této povinnosti prodávajícího podle § 19 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele dozoruje Česká obchodní inspekce, které může spotřebitel podat podnět k zahájení kontroly u podnikatele, pokud se podnikatel nebude uvedeným ustanovením zákona řídit.
Rozhodl-li však prodávající o reklamaci jako o neoprávněné, ale spotřebitel se závěry reklamace nesouhlasí a dožaduje se nápravy, musí důvody zamítnutí reklamace rozporovat. Silným a přesvědčivým důkazem o tom, že reklamace nebyla vyřízena řádně, je posudek soudního znalce z oboru. Prokáže-li posudek nedůvodnost zamítnutí reklamace, má spotřebitel právo požadovat nápravu nebo má možnost přímo odstoupit od smlouvy, protože jeho reklamace nebyla vyřízena řádně a včas. Odstoupením od smlouvy se závazek ruší od počátku a strany si vrátí to, co si plnily. Kromě toho má také spotřebitel právo na náhradu účelně vynaložených nákladů spojených s reklamací (tedy včetně proplacení znalečného). Seznam soudních znalců je možné vyhledat mimo jiné na webové adrese www.dtest.cz/soudni-znalci. V daném případě by bylo vhodné celou situaci se soudním znalcem nejprve zkonzultovat a následně učinit další kroky.
Vážený zákazníku,
Vaši stížnost týkající se reklamace vysavače popela Parkside jsme prověřili. K reklamaci je přiloženo vyjádření. Servis prověřil tuto vadu a výrobek jim šel spustit. Důvodem, proč výrobek nefungoval, byl špatně nasazený koš filtru, který spíná spínač - jedná se o bezpečnostní opatření, které je popsáno také v návodu k výrobku na straně 59.
Výrobek je v tuto chvíli v litoměřické prodejně a můžete si jej kdykoli vyzvednout.
Věříme, že výrobek bude fungovat bez problémů a budete s ním spokojen.
Hodnocení: