Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
již nějakou dobu nás trápí jednání teto společnosti s klienty , kteří si u nich pronajímají byt a bohužel mezi ne patříme i my.
Problém se má takhle... Našli jsme si byt , který jsme si vzali do podnájmu. Už ze začátku mas zarazila smlouva , kde od nájemníků požadují po předání bytu byt uklizeny a vymalovaný. Bohužel nám byt byl předán nevymalovany a neuklizeny, tak jsme požadovali výmalbu bytu, kde majitel nechápal co chceme vymalovat , ale na stěnách byli mistama spinave fleky a rohy popraskany. Výmalby jsme se nedočkali, tak jsme se domluvili s pronajímatelem na tom , že při předání nebudeme muset malovat. Bohužel to byla jen ústní dohoda , kde pronajímatel nedodržel svoje slova a požadoval výmalbu, kterou nám zauctoval. Byt jsme si uklidili sami , protoze toho nebyli schopni a tvrdili ze je to uklizene, ale kuchyňský linka byla od malby a v róhách byli pavučiny. Při předání bytu jsme uklidili, tak jak nám byť byl předán a mohu říct , že byl uklizeny ještě lépe. Na podlaze byli odreninky vznikle běžným opotřebením, ktere nám také nauctovali. Peníze už odeslali na účet o částku ponizenou za opravy. Po pronajímateli pozaduji fakturu za odvedenou práci , ale nic nám poslat nechce. Jednoduše od lidi vyberou peníze a opravy se neuskuteční.
Byt už je opet pronajat novimi nájemníky a opravy nikde. ..Da se to nahlásit jako zpronevěra penez? Popřípadne jak dále postupovat a jake Máme možnosti.
Ještě dodám , že jsme podepsali rozhodčí doložku o tom , že veškerý spor vzniklý ve spojitosti s bytem musíme resit pouze s právníky urcenymi v rozhodčí doložče.
Předem děkuji za odpověď a přeji hezký den. S pozdravem M.B.
Pronajatý byt
Řadu jak dále postupovat
|
Tweet |
Byt je způsobilý k nastěhování a obývání, odpovídá-li ujednáním ve smlouvě. Nebylo-li nic ujednáno, je byt způsobilý k nastěhování a obývání, pokud je čistý a ve stavu, který se obvykle považuje za dobrý.
Neodpovídá-li byt sjednaným ujednáním ve smlouvě, má nájemce právo odmítnout se nastěhovat. Nastěhuje-li se, má právo požadovat na pronajímateli splnění smlouvy. Vytýkané vady bytu je nutné sdělit pronajimateli ihned a nejlépe je zaznamenat do předávacího protokolu. Jako důkaz, že byt neodpovídá ujednáním ve smlouvě může posloužit fotodokumentace, znalecký posudek o vadách a jejich příčinách nebo třeba i svědectví třetích osob.
Nastěhuje-li se nájemce do bytu, má právo na přiměřenou slevu z nájemného, dokud pronajímatel vadu neodstraní. To platí i v případě podstatné vady v poskytování plnění spojeného nebo souvisícího s užíváním bytu.
Neodstraní-li pronajímatel poškození nebo vadu ani v dodatečné lhůtě poté, co byl nájemcem vyzván (doporučujeme písemnou formu) a poškození nebo vada byly způsobeny okolnostmi, za které nájemce neodpovídá, má nájemce právo vypovědět nájem bez výpovědní doby, představuje-li prodlení pronajímatele při odstranění poškození nebo vady nebo samo poškození nebo vada hrubé porušení povinností pronajímatele. Hrubým porušením povinností pronajímatele může být například nefunkční topení nebo třeba neopravená vada měsíc po zaslání výzvy.
Nájemce má povinnost provádět a hradit pouze běžnou údržbu a drobné opravy související s užíváním bytu. Občanský zákoník nestanoví, co se přesně rozumí běžnou údržbou a drobnou opravou bytu související s užíváním bytu. Dle důvodové zprávy k tomuto zákonu má pronajimatel povinnost udržovat po dobu nájmu byt a dům ve stavu způsobilém k užívání. Zajišťování stavu bytu v podobě způsobilé k obývání zahrnuje rovněž odpovídající čištění domu, včetně vymalování, a jeho běžnou i jinou údržbu. Ustanovení, podle kterého nájemce provádí pouze běžnou údržbu související s užíváním bytu, zakládá nájemcovu povinnost zajistit obvyklé udržování bytu a hrazení nákladů, které se obvykle při delším užívání provádějí, včetně zajištění tzv. drobných oprav v bytě, které jsou s běžnou údržbou spojeny. Z toho tedy vyplývá, že by se při provádění běžné údržby a drobných oprav bytu by se mělo přihlížet taky k délce doby, na kterou byl nájem sjednán. Například při nájmu trvajícího méně než jeden rok není přiměřené požadovat vymalování bytu, pokud zhoršení stavu bytu bylo způsobené jeho běžným užíváním.
Sjednání dodatku (o povinnosti vymalovat) k nájemní smlouvě vyžaduje jako i samotná nájemní smlouva písemnou formu. Pokud však tato forma není dodržena, může neplatnost dodatku namítat pouze pronajímatel. Práva a povinnosti založená ústním dodatkem ke smlouvě tedy musí být dodrženy, přeje-li si to nájemce. Bude však nutné prokázat, že byl takový závazek opravdu sjednán.
Byla-li nájemcem dána pronajímateli peněžní jistota (kauce), vrátí pronajímatel při skončení nájmu tuto jistotu poníženou o dlužné nájemné, případně má právo započíst škody. Musí však doložit, že škoda byla způsobena nájemníkem a zároveň také zdůvodnit výši náhrady. Neučiní-li tak, jednalo by se bezdůvodné obohacení. V takovém případě musí pronajímatel ochuzenému vydat, oč se obohatil.
Byla-li nájemní smlouva uzavřena mezi podnikatelem a spotřebitelem, tedy člověkem, který mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s podnikatelem nebo s ním jinak jedná, není možné v této smlouvě sjednat ujednání, která zbavují spotřebitele práva podat žalobu nebo použít jiný procesní prostředek či mu v uplatnění takového práva brání, nebo ukládají spotřebiteli povinnost uplatnit právo výlučně u rozhodčího soudu nebo rozhodce, který není vázán právními předpisy stanovenými na ochranu spotřebitele. Spotřebitel má tedy možnost vyhledat právní služby a svého práva se dovolávat soudní cestou. Seznam advokátů je možné vyhledat mimo jiné na webové adrese www.dtest.cz/advokati.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. V řešení případného sporu bude tedy možné pokračovat pouze v občanskoprávním řízení.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.