Společnost


Alza.cz a.s.

Počet nahlášených stížností:1366
Z toho za letošní rok:8
Stále v řešení:35
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

69%
31%
Toto skore je založeno na 305 stížnostech.

#8670Neuznaná reklamace

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

4 měsíce 9 dnů 15 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
09.12.2015, před 9 lety

Jiří Eichler

Znění stížnosti

Dobrý den.
V říjnu minulého roku jsem zakoupil u společnosti Alza.cz notebook. Hned necelý měsíc po koupi jsem notebook reklamoval. z důvodu nefunkčnosti USB portů. Reklamace byla uznána a vyřešena výměnou za nový kus.
V březnu dalšího roku se bohužel objevila stejná závada u vyměněného kusu. Také ten jsem reklamoval. I druhá reklamace byla uznána a vyřešena výměnou klávesnice.
V květnu se stejná závada projevila znovu. Reklamace byla uznána a vyřešena výměnou základní desky.
V červnu se závada projevila znovu. Reklamace ale už nebyla uznána - notebook byl servisem přeinstalován a reklamace byla zamítnuta s odůvodněním, že se jednalo o chybu softwaru.
V listopadu se STEJNÁ závada projevila znovu, reklamace byla uznána a vyřešená reinstalací notebooku. Při zadání 4. reklamace jsem požádal o vrácení peněz. Jedná se totiž o čtvrtou uznanou reklamaci na stejný problém (pokud se 1. reklamace vyřešená výměnou nedá započítat, tak je to třetí uznaná reklamace).
Na výdejním místě mi bylo sděleno, že reklamace sice byla uznána ale jedná se o softwarový problém, takže mi peníze vrátit nemůžou. Problém byl sice stejný, ale pokaždé byl servisem řešený jinak.
Notebook jsem odmítl převzít a žádám vás o pomoc, jak postupovat dál.
Mám v tomto případě nárok na vrácení peněz? Mám vyreklamovaný notebook převzít a stížnost řešit následně?
Obávám se totiž, že když 2x přeinstalace nepomohla, tak to nevyřeší ani teď.
Veškeré doklady o vyřízení reklamací můžu předložit. Děkuji za pomoc.


Produkt

notebook HP Probook 450, 8CG4350B4X


Požadované řešení

Tuto stížnost bych chtěl vyřešit v ideálním případě vrácením peněz a odstoupením od smlouvy. Notebook totiž není možno spolehlivě provozovat.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
10.12.2015 11:42, před 9 lety

Občanský zákoník stanoví v § 2169 odst. 2, že pokud zboží nelze řádně užívat v důsledku opakovaného výskytu vady (a to i vady odstranitelné) po opravě nebo má-li zboží větší počet vad, pak má kupující právo na dodání nové věci bez vad, výměnu součásti věci, jakož i na odstoupení od kupní smlouvy. Volbu nároku provádí kupující. I když je tedy věc opravitelná, může spotřebitel odstoupit od smlouvy pro opakovaný výskyt vad, popř. pro větší počet vad.

Odstoupení od smlouvy je jednostranný adresný projev vůle adresovaný kupujícím prodávajícímu. Dojitím tohoto projevu vůle prodejci se uzavřená kupní smlouva ruší od počátku a vztah z kupní smlouvy se mění ve vztah z bezdůvodného obohacení. Spotřebitel je povinen vrátit zboží prodávajícímu a zároveň má právo požadovat vrácení zaplacené kupní ceny.

O větší počet vad se jedná v případě, kdy se na zboží vyskytují alespoň tři vady současně, přičemž každá z nich musí bránit řádnému užívání věci, nebo pokud se na zboží postupně vyskytnou čtyři různé odstranitelné vady.

O opětovném vyskytnutí vady po opravě mluvíme tehdy, jestliže se na zboží objeví stejná vada (spotřebitelem zmiňovaná nefunkčnost USB portů), která byla v rámci uznané reklamace již dvakrát opravována. Při třetí reklamaci stejné vady lze tedy vznést nárok na odstoupení. Ale i v tomto případě se jedná o reklamační řízení a prodávající může oprávněnost reklamace posoudit, vyžaduje-li to povaha vady. Pokud však bude reklamace uznána jako oprávněná, je prodejce vázán provedenou volbou nároku spotřebitele a nemůže volbu spotřebitele bez vzájemné dohody jakkoli měnit. Pokud tedy spotřebitel uplatnil požadavek na odstoupení od smlouvy při uplatnění reklamace (je uveden v reklamačním protokolu), má prodávající tuto skutečnost respektovat a nemohl by z vlastního rozhodnutí reklamaci vyřídit jiným způsobem. Jestliže by tak učinil, bylo by možné namítat, že reklamace nebyla vyřízena řádně, a trvat na řádném vyřízení

Charakterem stejné vady se zabýval Nejvyšší soud v usnesení ze dne 29. 8. 2013, sp. zn. 33 Cdo 2979/2012. Dle citovaného rozhodnutí lze o stejné vadě hovořit za situace, kdy se vada projevuje stejně ve vlastnostech věci.

Za opravu lze považovat i výměnu součásti věci či jeho příslušenství. Nároky z vadného plnění se vztahují k zakoupenému zboží jako celku. Tvrzení podnikatele, že v případě výměny součásti věci nebo opravy příslušenství spotřebitel nemá právo na odstoupení od kupní smlouvy nebo na dodání nové věci, není v souladu se zákonnou úpravou. Vznik práva na odstoupení od kupní smlouvy z důvodu opětovného výskytu vad, případně práva na dodání nové věci je podmíněný tím, že vada mimo výše uvedené brání řádnému užívání prodané věci.

Pokud prodávající zamítne reklamaci i po předložení výše uvedené právní argumentace (ustanovení § 2169 odst. 2 občanského zákoníku) a své zamítavé stanovisko náležitě odůvodní a vydá o tom písemné potvrzení spotřebiteli, měl by kupující využít možnosti obrátit se na soudního znalce z oboru, který se bude zabývat existencí a povahou vytýkané vady. Současně by se měl vyjádřit k vlastnímu odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch kupujícího, může kupující odstoupit od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Odstoupení od smlouvy je vhodné prodávajícímu zaslat písemně, nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací. Seznam znalců nalezne spotřebitel na stránkách www.justice.cz nebo na https://www.dtest.cz/soudni-znalci podle oboru a kraje a sám si zvolí dle svého uvážení osobu znalce. Ceny znaleckých posudků se mohou lišit, proto spotřebiteli doporučujeme kontaktovat více soudních znalců a poměřit cenové nabídky, za kterých jsou ochotni znalecký posudek vypracovat.

Nebude-li ani po předložení znaleckého posudku spor vyřešen, je možné se svého práva domáhat před soudem. V tomto případě totiž pouze nezávislý soud může rozhodnout, na čí straně leží právo. Avšak v případě úspěchu spotřebitele, bude muset prodejce nahradit spotřebiteli všechny účelně vynaložené náklady spojené s reklamací včetně nákladů soudního řízení.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
19.4.2016 11:59, před 9 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. V řešení případného sporu bude tedy možné pokračovat pouze v občanskoprávním řízení.

V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.