Počet nahlášených stížností: | 820 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den,
v listopadu 2015 mi volala firma, která nabízela spodní prádlo na vyzkoušení poprvé pouze za cenu poštovného 149 Kč. Jelikož už si podobně jinou firmou nechávám jednou za čas něco poslat, myslela jsem, že je to jen nějaká s nimi spolupracující firma a nechala se zaregistrovat pro zaslání zkušebního produktu. Na začátku prosince mi přišel balíček, kde byly troje kalhotky naúčtované + poštovné, vycházející na 299,- se splatností do 22.12. Kalhotky jsou obyčejné a neodpovídají ceně.
Jenže hlavní problém je, že nyní mi (ke konci týdne - asi 11.12. přišla upomínka za nezaplacení toho startovního balíčku, který mi však vůbec nikdy nedorazil, a požadují ještě 59,- poplatek za prodlení. Formát data splatnosti a vystavení faktury je však napsán v jiném formátu než u druhého balíčku a datum je celé nesmyslné... napsáno takto: datum splatnosti: 2015.11.12., datum vystavení faktury 2015.12.04. v tomto případě by faktura byla vystavena později než by byla její platnost! (u balíčku, který dorazil je datum splatnosti 22.12.2015 a datum vystavení 16.11. 2015, což je zas velmi krátká doba od souhlasu se zasíláním, přestože v té době měl prvně odejít zkušební balíček a ne ten plně hrazený. Pokud však odešly krátce po sobě, tak není možné, aby to posílali bez vyzkoušení téméř zároveň.
Žádám o zrušení registrace a vymazání mých osobních údajů a upomínku a poštovné za něco, co nikdy nedorazilo odmítám platit. Otázkou ovšem je, když jsem už rozbalila následující balíček, co s věcmi? Mám platit plnou cenu 299,- někomu, kdo mě takto okrádá? V případě druhého balíčku požaduji minimálně slevu či platit jen cenu poštovného, jako by to bylo v případě startovního balíčku, jelikož je splatnost do 22.12., zatím jsem nic neplatila.
Děkuji za rychlé vyřízení.
Řešení požaduji tímto způsobem: první balíček, který nikdy nedorazil, nebudu platit, ani upomínku, která se k němu vztahuje. Druhý balíček požaduji slevu či zaplatím pouze poštovné, jelikož kvalita neodpovídá ceně a nebylo možné ovlivnit samotné zaslání tohoto balíčku.
|
Tweet |
Byla-li uzavřena smlouva prostřednictvím telefonického hovoru, společnost má povinnost dodat zboží a spotřebitel zaplatit sjednanou peněžní částku. Pokud však společnost zboží nedodá, nemůže požadovat po spotřebiteli protiplnění. Požaduje-li tedy společnost po spotřebiteli uhrazení částky za zaslané zboží, musí prokázat, že zboží bylo spotřebiteli opravdu odesláno.
Švýcarská společnost Westerfield International AG nabízí výrobky a sjednává smlouvy prostřednictvím telefonu a spotřebitel v takovém případě uzavírá smlouvu distančním způsobem, tedy prostřednictvím prostředků komunikace na dálku (po telefonu) podle § 1824 a násl. občanského zákoníku. Zdarma bývá jen první zásilka, za následné zásilky už společnost požaduje platbu. Souhlas se zasíláním zboží si podnikatel nahrává.
Společnost Westerfield souhlas se zasláním balíčku považuje za souhlas se smlouvou o zasílání zboží na dobu neurčitou. Obecně každou smlouvu na dobu neurčitou lze ukončit, a to výpovědí. Stačí tedy jednoduchý dopis, "Vypovídám smlouvu o zasílání zboží, která byla uzavřena telefonicky dne atd., samozřejmě s uvedením jména a příjmení spotřebitele pro dostatečnou identifikaci osoby, vše opatřeno vlastnoručním podpisem. Nepřeji si již žádné nabídky od Vaší společnosti, současně tedy žádám o výmaz veškerých osobních údajů z Vaší databáze."
V případě služby pravidelného zasílání zboží může spotřebitel odstoupit od každé jednotlivé zásilky. Jelikož se jedná o smluvní vztah uzavřený distančním způsobem, má spotřebitelka právo od smlouvy odstoupit do 14 dní od převzetí zboží. V případě, že nebyla o právu na odstoupení poučena, může od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dnů ode dne převzetí zboží. Nepřeje-li si však již dostávat žádné zboží, je třeba ukončit celou smlouvu výše uvedeným způsobem na základě podané výpovědi.
Doporučujeme spotřebiteli odeslat na adresu společnosti Westerfield International AG, P.O. BOX 18, 120 00 Praha 2, doporučený dopis s dodejkou z důvodu prokazatelnosti pro případ sporu, ve kterém podává výpověď smlouvy uzavřené po telefonu a požádá, aby nebyly zasílány balíčky se zbožím a jeho osobní údaje byly vyřazeny z evidence společnosti. Po podání písemné výpovědi smlouvy by neměla společnost zasílat již žádné zboží. Jednalo by se o neobjednané plnění dle § 1838 občanského zákoníku. V takovém případě nemá spotřebitel povinnost zboží platit, zároveň ho však ani nemusí vracet, jelikož se dostává do pozice poctivého věřitele.
Při využití služeb poštovního provozovatele se má zásilka za doručenou třetí den ode dne odeslání (§ 573 občanského zákoníku domněnka doby dojití). Zmaří-li vědomě druhá strana (příjemce odstoupení od smlouvy, výpovědi smlouvy) dojití, platí, že řádně došlo (§ 570 občanského zákoníku) a bude vůči společnosti takové právní jednání účinné.
Instrukcí, že spotřebitel má odstupování od smlouvy, výpověď smlouvy adresovat do jiné země, není třeba se řídit, neboť jde o nepřiměřený požadavek ze strany podnikatele, který má na území České republiky zázemí a kontaktní pracoviště, proto není rozumného důvodu, aby spotřebitelé vynakládali vyšší částky za poštovné, než je nezbytně nutné.
Spotřebitel rovněž může písemně (nejlépe doporučeně s dodejkou) požadovat po společnosti vyřazení svých osobních údajů z databáze společnosti. Pokud totiž spotřebitel odejme společnosti souhlas se zpracováním osobních údajů, společnost je povinná to respektovat. Pakliže bude společnost nadále i po této písemné výzvě proti vůli spotřebitele nakládat s jeho osobními údaji, bude žádoucí se obrátit neprodleně na Úřad pro ochranu osobních údajů s podáním podnětu na porušování § 5 odst. 5 a § 21 odst. 1 písm. b) zákona o ochraně osobních údajů.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. V řešení případného sporu bude tedy možné pokračovat pouze v občanskoprávním řízení.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.