Počet nahlášených stížností: | 1366 |
Z toho za letošní rok: | 8 |
Stále v řešení: | 35 |
Dobrý den, v 27.11.2015 jsem přes eshop Alza objednal objektiv Samsung EX-T85NB, číslo objednávky 156102273, který byl nabízen z 50% slevou. Potvrzení objednávky mi přišlo obratem do mailu s tím, že objednávka se připravuje, předpokládané datum dodání objednávky 03.12.2015.
Alza po několika dnech odmítla zboží dodat s tvrzením, že cituji "produkt byl ze strany výrobce ukončen. Bohužel, můžeme garantovat dodání jen zboží, které je u nás fyzicky skladem".
Alza ale v den nákupu uváděla, že zboží dodá do 4 dnů, zboží měli ještě pár dní na webu.
Z tohoto důvodu jsem nevyužil v rámci akce "Black Friday" nabídky jiného obchodu a tím pádem jsem přišel o nemalou částku, která činí rozdíl v den objednání vs. současná cena zboží, za kterou si jej můžu dnes objednat. Konkrétně v www.elektrocr.cz jej lze zakoupit za 20.409,- Kč co je rozdíl -10.760,- Kč. Nemluvě o tom, že právě z tohoto důvodu jsem si pořídil fotoaparát Samsung NX500.
Alza nereflektovala na žádnou mojí nabídku kompenzace. Mám za to, že platí jedna z vašich předešlých odpovědí:
Obsah smlouvy (objednávky) je určen nabídkou, kterou následně kupující přijímá. Dohodnutý obsah smlouvy je pro strany závazný, a prodávající má proto povinnost dodat smluvené plnění.
Jak mám postupovat? Děkuji.
objektiv Samsung 85mm f/1.4 ED SSA pro NX (EX-T85NB)
Dodání zboží za původní cenu, vyplacení rozdílu, resp.slevy kterou Alza v den objednávky uváděla u objednávaného zboží, výběr jiného zboží dostupného na eshopu dle vlastního výběru s odečtem částky z prodejní ceny ve výši rozdílu slevy za nedodané zboží viz. výše.
|
Tweet |
Spotřebitel má pravdu v tom, že k uzavření kupní smlouvy došlo okamžikem přijetí objednávky a smlouvu nelze zrušit jednostranně.
Mezi subjekty byla uzavřena kupní smlouva, ze které stranám vznikají práva a povinnosti. Povinností prodávající je zboží dodat. Vzniklou smlouvu lze měnit nebo rušit pouze na základě dohody stran nebo na základě zákonných důvodů. Dohoda zde v tomto případě nebyla. Jako zákonný důvod připadá následná nemožnost plnění, kdy se dluh stane nesplnitelným až po vzniku závazku. Ovšem musí se jednat o objektivní stav. Plnění není nemožné, lze-li dluh splnit za ztížených podmínek, s většími náklady, s pomocí jiné osoby nebo až po určené době.
Ve stížnosti popsaném případě došlo ke změně okolností, v jejichž případě se aplikuje § 1764 a následující zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Je na úvaze, k jak podstatné změně okolností došlo. Společnost odmítla zboží dodat s tvrzením, že produkt byl ze strany výrobce ukončen a že může garantovat dodání jen zboží, které je u společnosti fyzicky skladem.
Podstatné bude v daném případě ustanovení § 1765, které stanoví, že dojde-li k takové změně, která by založila zvlášť hrubý nepoměr v právech a povinnostech smluvních stran, může dotčená strana vyvolat jednání o smlouvě, pokud prokáže, že k podstatné změně okolností došlo až po uzavření kupní smlouvy.
Pokud se strany nedohodnou, postupuje se podle § 1766 odst. 1, podle nějž bude o právech a povinnostech jednotlivých stran rozhodovat soud. Návrh soudu je možné podat až po předchozím pokusu o jednání o změně závazku, popřípadě zrušení závazku.
Jak ale již bylo zmíněno, prodejce by musel prokázat v daném konkrétním případě zvlášť hrubý nepoměr. Takový nepoměr bude znamenat znevýhodnění jedné ze stran, které bude spočívat v mimořádném zvýšení nákladů plnění, jež musí plnící strana uskutečnit, nebo ve stejně mimořádném snížení hodnoty plnění, které má tato strana poskytnout. Dalším předpokladem aplikace tohoto zákonného ustanovení je jeho následnost po vzniku smlouvy, nepředvídatelnost a nepřekonatelnost změny okolností.
Společnost uvádí ve svých obchodních podmínkách zveřejněných na webových stránkách následující informaci: Vzniklou smlouvu (včetně dohodnuté ceny) lze měnit nebo rušit pouze na základě dohody stran nebo na základě zákonných důvodů, není-li ve VOP uvedeno jinak. Akční ceny platí do vyprodání zásob při uvedení počtu kusů akčního zboží nebo po dobu časově určenou.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. V řešení případného sporu bude tedy možné pokračovat pouze v občanskoprávním řízení.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.