Počet nahlášených stížností: | 528 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
Dobrý den,
stalo se mi totéž, co dalším dvěma přispěvatelům. Jde o akční Krups EA 815E Espresseria Auto Pisa S line + Autocappuccino XS6000 ZDARMA za akční cenu.
Objednávka přijata, zaplacena, připravena k expedici, stornována se strany obchodu. Prý neúmyslně chybná cena, lidské pochybení, nabídka neučiněna v dobré víře. Zdá se, že jediný krok, učiněný v dobré víře, bylo pouze storno objednávky.
Můžeme prosím podat společnou žalobu, máme šanci uspět a jak máme prosím dále postupovat?
Děkuji, RS.
Krups EA 815E Espresseria Auto Pisa S line + Autocappuccino XS6000 ZDARMA
Rada, zda máme šanci uspět v společné žalobě a jak postupovat. V ideálním případě však požaduji dodání zboží, protože to měl být vánoční dárek.
|
Tweet |
Návrh dodat zboží za určenou cenu učiněný při podnikatelské činnosti reklamou, v katalogu nebo vystavením zboží je nabídkou s výhradou vyčerpání zásob nebo ztráty podnikatele plnit. Pokud spotřebitel přijme tuto nabídku, vzniká kupní smlouva a strany jsou vázané právy a povinnostmi z tohoto závazku. Prodávající má povinnost dodat zboží a spotřebitel má povinnost zaplatit ujednanou kupní cenu.
Pouze v případech, kdyby došlo ke zjevné administrativní chybě, že by spotřebitel nemohl v dobré víře předpokládat, že by byl výrobek za uvedenou cenu skutečně prodán, může prodávající namítat neplatnost závazku. Tato chyba však musí být zjevná a cena by musel být neúměrná hodnotě zboží. V daném případě bude pro posouzení případu podstatné, že zboží bylo označeno v době nabídky jako akční zboží.
V případě, že prodejce mění po přijetí objednávky cenu, mohlo by být takové jednání vyhodnoceno jako tzv. vábivá reklama dle přílohy 1 písm. d) k zákonu o ochraně spotřebitele, která je klamavou obchodní praktikou. V takovém případě by bylo třeba jednání obchodníka nechat posoudit krajským živnostenským úřadem, který je v tomto případě kompetentní vyhodnotit, zda se společnost dopustila klamavé obchodní praktiky dle přílohy 1 písm. d) zákona o ochraně spotřebitele a případně uložit ve správním řízení pokutu.
České právo nezná institut hromadné žaloby. Za stavu současného právního řádu musí každý spotřebitel podat žalobu sám. Nicméně ve věcech ochrany práv spotřebitelů platí, že výrok pravomocného rozsudku je závazný i pro další osoby oprávněné proti žalovanému, pokud se jedná o tytéž nároky z téže právní skutečnosti. Pokud by tedy soud rozhodl ve prospěch spotřebitele, mohou ostatní oprávnění očekávat stejné rozhodnutí.
Vážený pane Sedláčku,
moc se omlouvám za nepříjemnou situaci, která neúmyslně vznikla. Objednávku, kterou jste učinil, jsme stornovali, jelikož z naší strany se nejednalo o nabídku záměrnou či v dobré víře učiněnou. Cena zboží výrazně neodpovídala ceně obvyklé a nedosahovala ani zdaleka oprávněných nákladů. Byla stanovená omylem - lidským neúmyslným pochybením, kterému bohužel nelze na 100% předejít.
Mrzí nás, že k této situaci došlo a děláme vše možné, aby se daná situace neopakovala.
Mnohokrát Vám děkuji za pochopení dané situace.
Ivana Raimundová
Mall.cz
Dobrý den,
prosím mall.cz o vyjádření ke druhému odstavci v posudku dTestu, tedy k textu:
"Pouze v případech, kdyby došlo ke zjevné administrativní chybě, že by spotřebitel nemohl v dobré víře předpokládat, že by byl výrobek za uvedenou cenu skutečně prodán, může prodávající namítat neplatnost závazku. Tato chyba však musí být zjevná a cena by musel být neúměrná hodnotě zboží. V daném případě bude pro posouzení případu podstatné, že zboží bylo označeno v době nabídky jako akční zboží."
Jak je vidno, vzhledem k tomu, že zboží bylo označeno jako akční, jako tip a procentuální vyjádření slevy odpovídalo absolutní částce, neměl jsem nejmenších pochyb o tom, že by za tuto cenu nemohlo být zboží prodáno. Rozhodně se mi cena nezdála neúměrná, neboť před slevou odpovídala naopak vyšší ceně, než je cena obvyklá. Výše slevy je na obchodníkovi a v dnešní době obchodů se zbožím vše za 39, nebo ceně za korunu k jinému výrobku či v době nikoliv neobvyklých slev ve výši 50 i 70 procent mi vůbec nepřišla částka téměř 3.000 neúměrná. Podle mého laického spotřebitelského názoru může tato cena pokrývat i výrobní náklady, nicméně ve slevě jsem již měl možnost vidět jiné zboží za ceny, které podle mého téhož laického názoru nemohly pokrývat ani výrobní náklady a přesto je obchodník úspěšně a bez okolků prodával.
Vychází mi z toho závěr, že jediný případ, kdy může prodávající namítat neplatnost závazku, v mém případě a zdá se, že i u ostatních kupujících tohoto výrobku, nenastal.
Prosím též o vyjádření mall.cz, zda je ochoten dostát svým závazkům a dodat mi zboží, za které inkasoval peníze a tedy se blíží hranici případu nezákonného obohacení nebo preferuje soudní či jiné formální/úřednické řešení našeho sporu, abychom si tu nepsali donekonečna.
Na žádost spotřebitele přeřazujeme stížnost znovu na prodávajícího.
Vážený pane Sedláčku,
snažíme se držet ceny pro koncového zákazníka co nejníže a máte samozřejmě pravdu, že v některých případech, jako jsou například výprodeje, jsou ceny nastaveny pod nákupní cenou. V tomto případě se ale jedná o velmi výrazný rozdíl, omylem stanovená cena, jak jsem zmínila výše, náklady nepokrývá.
Platba, kterou jste nám zaslal, Vám byla prakticky obratem vrácena zpět, v žádném případně by nebylo v našem zájmu zadržovat Vaše peníze.
Opravdu nás tato situace velmi mrzí a ještě jednou se Vám omlouvám, pokud jsme Vám způsobili komplikace.
Ivana Raimundová
Mall.cz
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.