Počet nahlášených stížností: | 710 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 21 |
Dne 28.11.2015 jsme zakoupili ve společnosti AAA Auto vůz Ford Mondeo v hodnotě 92 tis. Kč., stav tachometru byl 155 tis. km. Po prohlídce technikem nám bylo potvrzeno, že stav vozidla neodpovídá skutečnosti na tachometru, vůz má pravděpodobně najeto o 200 tis. km více. Dále jsme na karoserii vozu nalezli nálepku autorizovaného servisu o výměně oleje, kde byl v roce 2011 uveden stav tachometru 177 050 km. (Jasný přímý důkaz.) Podali jsme v rámci reklamačního řízení žádost o odstoupení od smlouvy. Reklamace byla zamítnuta, z důvodu, že stav tachometru není garantován. A to i přesto, že jsme společnost AAA upozornili, že tato klauzule je dle Občanského zákoníku neplatná, protože se jedná o nesoulad v právech kupujícího a prodávajícího.
AAA nás vytrvale ignoruje, nemají zájem celou situaci řešit, jsou nepříjemní, arogantní. Nyní se ptám - proč nefungujete v souladu s prohlášením generální ředitelky na chatu pro Blesk ze dne 4.4.2014, kde uvadla: "AAA Auto poskytuje doživotní garanci vrácení peněz v případě právního problému s vozem. Pokud náš zákazník přinese jednoznačný důkaz, že kilometry neodpovídají vrátíme mu i v tomto případě peníze, které za vůz zaplatil."
My jsme jednoznačný důkaz přinesli! Proč byla reklamace zamítnuta a odmítáte s námi jednat? Je takové chování k zákazníkům korektní?
Značka automobilu: 6B53060
Požadujeme vrátit plnou kupní cenu vozidla + hodnotu nových zimních pneu, které jsme na vůz zakoupili a obuli.
|
Tweet |
Přetočení tachometru při prodeji ojetého automobilu lze kvalifikovat jako trestný čin podvodu nebo poškozování spotřebitele. Aby se však v konečném důsledku o trestný čin jednalo, musel by naplnit dle zásady subsidiarity trestní represe určitý stupeň společenské škodlivosti, kdy nepostačuje uplatnění odpovědnosti podle jiného právního předpisu. O tom rozhodují orgány činné v trestním řízení. Důležitou roli může hrát např. fakt, jaký je rozdíl mezi skutečným a deklarovaným množstvím najetých kilometrů. Spotřebitel při podezření, že byl spáchán ve vztahu k němu tento trestný čin ze strany prodejce automobilu, se může obrátit na Státní zastupitelství nebo Policii ČR a podat trestní oznámení.
V této souvislosti si dovolujeme citovat právní větu z rozhodnutí Nejvyššího soudu sp. zn. 8 Tdo 728/2014: "Jestliže pachatel prodává motorové vozidlo, u kterého upravil (tzv. přetočením) sám nebo prostřednictvím jiné osoby stav tachometru tak, aby vykazoval méně ujetých kilometrů, a v důsledku toho dojde k navýšení kupní ceny nejméně o částku 5.000,- Kč, kterou kupující, aniž by o uvedené změně věděl, zaplatí, jsou naplněny znaky trestného činu podvodu podle § 209 tr. zákoníku, neboť pachatel tím uvedl kupujícího v omyl, způsobil mu škodu nikoliv nepatrnou a sebe nebo jiného obohatil." V tomto případě byl pachatel sám prodávajícím, který jednal úmyslně ve snaze získat pro svou osobu prospěch. Znakem trestného činu podvodu je úmysl, který musí být prokázán. Trestný čin je spáchán úmyslně, jestliže pachatel chtěl způsobem uvedeným v trestním zákoně porušit nebo ohrozit zájem chráněný takovým zákonem, nebo věděl, že svým jednáním může takové porušení nebo ohrožení způsobit, a pro případ, že je způsobí, byl s tím srozuměn.
Co se týká soukromoprávní odpovědnosti, prodávajícího, kterým je autobazar, odpovídá v tomto případě za stav tachometru. Nároky vyplývající ze soukromoprávní odpovědnosti, kterými jsou právo na přiměřenou slevu z kupní ceny nebo nárok na odstoupení, musí být uplatněny v záruční době. Autobazar při prodeji auta dává často do smluv podmínku, podle níž za rozdíl mezi skutečným počtem kilometrů a stavem uvedeným na tachometru prodejce neodpovídá. Takové ustanovení však znamená pro kupujícího značnou nerovnováhu v právech a je tedy podle občanského zákoníku § 1813 občanského zákoníku neplatné. Ujednání, že stav tachometru nelze garantovat, považujeme za nepřiměřené, k němuž se nepřihlíží. To vše za předpokladu, že kupující uzavřel kupní smlouvu jako spotřebitel, nikoliv jako podnikatel na IČ. Nepřiměřené je proto, že jím prodávající vylučuje nebo omezuje svoji odpovědnost za nesoulad uvedeného stavu tachometru se skutečným stavem. Doporučujeme zaslat v takovém případě prodávajícímu oznámení o neúčinnosti nepřiměřeného smluvního ujednání. Dále může spotřebitel tuto vadu reklamovat a požadovat buď slevu, nebo odstoupení od smlouvy s ohledem na míru porušení smlouvy.
Pokud je rozdíl v počtu uvedených a skutečně najetých kilometrů relativně malý, může požadovat spotřebitel po prodejci slevu z kupní ceny pro nesplnění jakosti zboží při převzetí.
Má-li však vozidlo najeto o několik desítek tisíc kilometrů více, než uvádí tachometr, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit. Jedná se totiž o porušení smlouvy podstatným způsobem, protože prodávající musel vědět, že kdyby měl spotřebitel pravdivé informace, daný automobil by si nekoupil.
V obou případech se jedná o klasické reklamační řízení a prodávající o něm musí rozhodnout a o výsledku spotřebitele vyrozumět nejpozději do 30 kalendářních dnů.
V případě uplatněné reklamace vozidla, která byla prodejcem zamítnuta a zamítnutí náležitě odůvodněno, rovněž i vydáno písemné potvrzení spotřebiteli o zamítavém stanovisko, tak aby bylo případně přezkoumatelné soudem v občanskoprávním řízení, je reklamační řízení ukončeno. Pokud situace dospěje až do tohoto stadia, že se bude spotřebitel muset domáhat svých práv občanskoprávní soudní cestou, doporučujeme obrátit se neprodleně na advokáta a konzultovat s ním další postup ve věci.
Vážený pane Stružko,
děkujeme za Váš podnět a dovolte prosím, abych se k němu vyjádřil, Společnost AAA AUTO prodává jak vozy s garancí najetých kilometrů (a na ně se vztahuje citace viz výše), tak i vozy, u nich výslovně upozorňuje, že stav tachometru nelze garantovat. To je častější zejména u starších vozů, jako v případě Vašeho 10 letého Fordu. Pokud zákazník toto akceptuje a podepíše protokol, kde je tato skutečnost explicitně uvedena, nezakládá to možnost tuto skutečnost později reklamovat. U některých vozů, zejména většího stáří, bez servisní knihy a podobně, je férové pravdivě uvést, že tachometr neodpovídá a že celkový počet najetých kilometrů garantovat nelze. Takovému vozu je pak i uzpůsobena jeho prodejní cena. S pozdravem Vojtěch Toráč
Nikdo nás VÝSLOVNE neupozorňoval na to, že stav tachometru nebude odpovídat skutečnosti, ba naopak prodejci "pěli písně" o tom, jak má auto málo najeto!!! Naopak jsem byl ujištěn, že vozy prověřujete a že je vůz v pořádku. Až posléze jsem se dozvěděl, že vůz byl bourán! Na nic takového jsem upozorněn nebyl!!!
Znovu opakujeme prohlášení generální ředitelky ze dne 4.4.2014, kde uvadla: "AAA Auto poskytuje doživotní garanci vrácení peněz v případě právního problému s vozem. Pokud náš zákazník přinese jednoznačný důkaz, že kilometry neodpovídají vrátíme mu i v tomto případě peníze, které za vůz zaplatil." Když tedy slova generální ředitelky neplatí, vysvětlete, proč toto na veřejnosti uvádí. Uveďte mi konkrétní příklad, kdy by slova ředitelky platila!!!
Tímto děkujeme DTestu za možnost právního poradenství. S ohledem na arogantní a sprosté jednání společnosti AAA auto, jejímž cílem je podvádět zákazníky (kupují automobil v hodnotě 50 tis., vyčisti interiér a obratem prodávají za hodnotu 100 tis.) jsme se rozhodli případ zveřejnit. Jsme v kontaktu s investigativními reportéry TV Prima, kteří náš případ již sledují. Prosíme DTest o předání kontaktu na další poškozené spotřebitele, kteří by kampaň rozšířili. Je třeba ukázat veřejnosti, jaké je jednání zaměstnanců AAA auto. Nyní zaměstnanci přiznávají, že tachometr byl stočen. Když jsme na tento fakt poukázali u vedoucího pobočky v Otrokovicích, pana Karla Martínka, začal mé těhotné ženě vyhrožovat, že ne my, ale on nás bude žalovat za křivé obvinění, protože vůz stočený tachometr nemá!!! Ted přiznáváte, že vůz byl stočen, proč to nepřiznal manažer otrokovické pobočky a raději vyhrožoval těhotné ženě???
Na Vašich internetových stránkách uvádíte 7 důvodů, proč koupit automobil v AAA Auto. Důvod 1: kontrola stavu najetých kilometrů. Nevidím zde žádné další dodatečné podmínky.
Když už jste mi tedy (omylem v reklamačním vyjádření) sdělili, že vůz byl bourán, můžete mi k tomu laskavě sdělit další podrobnosti??? Kam bylo auto bouráno, jaký byl rozsah škod apod.
Proto se znovu ptáme - je takové chování adekvátní???
Pokud zaměstnanci společnosti uvedli spotřebitele v omyl o podstatné okolnosti, kvůli které se spotřebitel rozhodl sjednat kupní smlouvy, mohl by spotřebitel také namítat neplatnost této smlouvy. Byl-li při prodeji vozidla užit nepravdivý údaj, jedná se o klamavou obchodní praktiku, která je zákonem o ochraně spotřebitele zakázaná. Dozor nad dodržováním povinností uložených zákonem o ochraně spotřebitele provádí Česká obchodní inspekce. Má-li spotřebitel důvodné podezření, že společnost porušila povinnost uloženou jí zákonem, je vhodné obrátit se na tento úřad.
Stížnost nyní přeřazujeme na společnost, která má možnost na vývoj případu reagovat.
Vážený pane Stružko,
znovu odkazuji jak na Vámi podepsaný předávací protokol, kde je to výslovně uvedeno, tak i na náš web, kde se píše: "V AAA AUTO vyvíjíme maximální úsilí pro odhalení skutečného nájezdu kilometrů u každého vozu, který vykupujeme. Pokud jsme schopni s využitím veškerých informačních zdrojů, včetně prověřené pravé servisní knížky, a na základě důkladné prohlídky vozu kilometry ověřit, poskytujeme na auto doživotní právní garanci vrácení peněz. V systému prověření Autogarance Carlife mají tyto vozy 5 hvězdiček.
Existují i vozy, u kterých není v databázích najetých kilometrů dostatek údajů pro to, abychom mohli s určitostí říci, zda stav na tachometru odpovídá skutečnému počtu najetých kilometrů. U těchto vozů garanci stavu tachometru ani vrácení peněz z důvodu možnosti manipulace s tachometrem neposkytujeme. O možném nesouladu tachometru s realitou zároveň informujeme v předávacím protokolu.
Pak jsou tu auta, která mají tachometr na základě našich analýz buď upravený, vyměněný, nebo poškozený. Takové vozy vykupujeme většinou jen protiúčtem, jako službu našim zákazníkům. Jejich cena odpovídá předpokládanému stavu najetých kilometrů. Garanci stavu tachometru u nich neposkytujeme a rovněž nelze později požadovat vrácení peněz z důvodu zjištění rozporu stavu tachometru se skutečností. O nesouladu tachometru s realitou zároveň informujeme v předávacím protokolu. (http://www.aaaauto.cz/kontrola-najetych-kilometru/)
Vážený pane Toráči,
žádáme Vás - projevte vůči nám alespon takové minimum slušnosti a lidského jednání a přestaňte jen kopírovat text z vnitropodnikových směrnic s názvem "jak poslat zákazníka tam, kam slunce nesvítí" a ČTETE to, co píšeme my a také DTest!
Máte i nějaký jiný argument, než to, že jsem podepsal smlouvu???? Právo je na naší straně, stejně tak lidská slušnost.
Kde jsou Vaše slova, kdy jste tvrdili, že jste zde pro zákazníka, že jste připraveni řešit každý problém, který nastane???
Nyní ani neodpovídáte na dotazy, jen kopírujete text a ignorujete fakta - zákon je na naší straně, jak Vás upozorňujeme my i DTest. Buďte tak hodný, čtěte příspěvky výše a neignorujte naše dotazy!!!!
Znovu opakujeme fakt, který řekla ředitelka AAA Auto: "AAA Auto poskytuje doživotní garanci vrácení peněz v případě právního problému s vozem. Pokud náš zákazník přinese jednoznačný důkaz, že kilometry neodpovídají vrátíme mu i v tomto případě peníze, které za vůz zaplatil." Zde není žádná podmínka, žádné "ale", žádné "kdyby". Jen holý fakt, že pokud bude důkaz o přetočení vozu, vrátíte peníze. Proč to teď ignorujete????
Proč mi nyní říkáte, že jsem byl upozorněn na to, že tachometr byl přetočen, když to vůbec není pravda??? Ba naopak, byl jsem několikrát prodejci ubezpečen, že auto má málo najeto. Manažer otrokovické pobočky vyhrožoval mé těhotné přítelkyni, že on zažaluje nás za to, že vás křivě obviňujeme, protože ON se zaručuje za to, že vůz přetočen nebyl??? Teď tvrdíte opak!
Co mám tedy udělat, abych mohl odstoupit od smlouvy? Jaké podmínky mám splnit, když už jsem všechny splnil.
Pane Toráči, prosím, nekopírujte zase jen text z Vašich směrnic a neopakujte Váš jediný argument - že jsem podepsal smlouvu.
Zde jsem vznesl 5 (slovy pět) dotazů. Prosím, očekávám 5 (slovy pět) odpovědí. Ne jen hloupé řeči o podpisu a ignoraci tohoto problému.
Děkuji!
Stížnost přeřazujeme na společnost, která má nyní možnost reagovat na vyjádření spotřebitele.
Vážený pane Stružko,
psal jste, že na našem webu nevidíte žádné dodatečné podmínky ohledně garance kilometrů- proto jsem Vám je okopíroval z našeho webu, aby se naše diskuse zakládala na faktech. Nic dalšího jsem odnikud nekopíroval. Z naší strany už není nic k doplnění.
Vážení spotřebitelé,
rádi bychom Vás touto cestou varovali před společností AAA auto, od které jsme v listopadu 2015 zakoupili vůz. Byli jsme několikrát ubezpečeni, že vozy jsou prověřovány a že je skvělé, jak málo má tento vůz najeto. Když jsme po týdnu od koupě zjistili, že vůz má silně přetočený tachometr, rozhodli jsme se v souladu se slovy ředitelky AAA Auto Karolíny Topolové ze dne 4.4.2014, kde uvedla: "AAA Auto poskytuje doživotní garanci vrácení peněz v případě právního problému s vozem. Pokud náš zákazník přinese jednoznačný důkaz, že kilometry neodpovídají vrátíme mu i v tomto případě peníze, které za vůz zaplatil." od smlouvy odstoupit. To nám z neznámého důvodu nebylo umožněno. Naopak nám bylo řečeno, že jsme byli upozorněni, že vůz má stočený tachometr. Naprostý opak je pravdou, v okamžiku, kdy jsme šli za manažerem otrokovické pobočky odstoupit od smlouvy, vyhrožoval mé těhotné ženě, že nás udá za křivé obvinění, protože vůz tachometr přetočen NEMÁ! V reklamačním protokolu, kdy naši žádost zamítli, nám dokonce bylo sděleno, že vůz byl bourán. Nic takového nám řečeno nebylo.
Tímto také zakládáme FB skupinu s názvem „Spotřebitelé okradení společností AAA Auto“. Prosíme, nenechte se zastrašit společností AAA Auto. Je celá řada poctivých osob, které společnost AAA Auto okradla a zastrašovala. Také v našem případě došlo k vyhrožování těhotné ženě (to je ale lidské jednání a přístup, že?), k ignoraci a odmítání. Společnost AAA Auto věří, že díky týmu právníků je nepostižitelná. Budeme zde dále přidávat příběhy podvedených hyenami s názvem AAA Auto. Také celou věc předáváme k řešení ČOI, protože AAA Auto se dopouští klamavého chování vůči spotřebiteli. Rozhodli jsme se i celou záležitost medializovat.
Když jsme kontaktovali samotnou ředitelku Topolovou a požádali ji o řešení problému, ani se neobtěžovala odpovědět! Opět vidíme snahu vše řešit, lidské jednání a ochotný přístup.
Vy, kteří jste již byli okradeni a podvedeni společností AAA, která na veřejnosti jen říká hezká slova a garantuje a slibuje, ale ve skutečnosti nic z toho neplatí, přidejte se! Nebojte se, sdílejte, přidávejte příběhy! Musíme tyto podvodníky zastavit a zajistit, aby nebyli okradeni další lidé!
My jsme na vůz šetřili 2 roky! Chtěli jsme auto, abychom mohli nemocné děti zavést k lékaři autem a ne trolejbusem. Ředitelka Topolová si za naše peníze zajede letos na pátou dovolenou do tropů. My budeme šetřit další 2 – 3 roky na nové auto, protože 100 tis. Kč je ztracených (vůz neudělá technickou a dalších 50 tis. Kč na jeho základní opravu nemáme). Je nutné širokou veřejnost obeznámit s tímto problémem!
Děkuji!
Vážený pane Stružko,
pokud se jedná o dříve vyjádřené stanovisko dTestu, „Co se týká soukromoprávní odpovědnosti, prodávajícího, kterým je autobazar, odpovídá v tomto případě za stav tachometru. Nároky vyplývající ze soukromoprávní odpovědnosti, kterými jsou právo na přiměřenou slevu z kupní ceny nebo nárok na odstoupení, musí být uplatněny v záruční době. Autobazar při prodeji auta dává často do smluv podmínku, podle níž za rozdíl mezi skutečným počtem kilometrů a stavem uvedeným na tachometru prodejce neodpovídá. Takové ustanovení však znamená pro kupujícího značnou nerovnováhu v právech a je tedy podle občanského zákoníku § 1813 občanského zákoníku neplatné. Ujednání, že stav tachometru nelze garantovat, považujeme za nepřiměřené, k němuž se nepřihlíží. To vše za předpokladu, že kupující uzavřel kupní smlouvu jako spotřebitel, nikoliv jako podnikatel na IČ. Nepřiměřené je proto, že jím prodávající vylučuje nebo omezuje svoji odpovědnost za nesoulad uvedeného stavu tachometru se skutečným stavem.“, pak toto není bohužel možné na daný případ aplikovat.
Ve smyslu ust. § 2095 OZ je prodávající povinen odevzdat kupujícímu předmět koupě v ujednaném množství, jakosti a provedení. Z prodejní dokumentace se podává, že v době prodeje byl stav tachometru vozidla 154.854 km.
Jak již bylo dříve uvedeno, byť společnost AAA Auto vyvíjí maximální úsilí pro odhalení skutečného nájezdu kilometrů u každého vozu, existují i vozy, u kterých není v dostupných databázích dostatek údajů pro to, abychom mohli s určitostí říci, zda stav na tachometru odpovídá skutečnému počtu najetých kilometrů a s ohledem na jejich celkový stav lze usuzovat, že v minulosti došlo k neoprávněnému zásahu do tachometru (v žádném případě však ze strany společnosti AAA Auto).
Do této kategorie patří i předmětný Ford Mondeo, který jste si zakoupil. Pokud by prodávající za těchto okolností bez dalšího uvedl jen stav tachometru, nepostupoval by v souladu se zákonem.
Ve smyslu ust. § 2164 OZ má-li věc vadu, která nebrání užívání věci ke sjednanému účelu, […] prodávající kupujícího upozorní, že věc má vadu a o jakou vadu se jedná […].
Jestliže tedy prodávající si je vědom skutečnosti, že u automobilu došlo v minulosti k neoprávněné manipulaci s počitadlem km, nebo s využitím svých odborných znalostí a zkušeností se toto jeví jako pravděpodobné, pak i takový vůz je možno spotřebiteli prodat, je však povinností prodávajícího na tyto skutečnosti kupujícího upozornit. Nejedná se tudíž v žádném případě o obecnou „snahu vyloučit odpovědnost prodávajícího“, jak je naznačováno, ale naopak splnění notifikační povinnosti ve vztahu ke konkrétnímu vozidlu, což prodávající v daném případě učinil v čl. 1 Protokolu o zkušební jízdě a předání vozidla, když v kolonce SKUTEČNÝ STAV UJETÝCH KM uvedl „MOŽNÝ NESOULAD – BEZ GARANCE“, a to s příslušným vysvětlením.
Na druhou stranu jsme však nuceni poukázat na trestněprávní aspekt stávající situace, když příspěvek zveřejněný Vámi (kupujícím), resp. paní Kateřinou Dufkovou, obsahuje nepravdivá tvrzení, která společnost AAA Auto poškozují, jakož i výroky, které mohou být kvalifikovány jako naplňující skutkovou podstatu přečinu pomluvy či křivého obvinění („Naopak nám bylo řečeno, že jsme byli upozorněni, že vůz má stočený tachometr. Naprostý opak je pravdou…“ „ Je celá řada poctivých osob, které společnost AAA Auto okradla a zastrašovala. Také v našem případě došlo k vyhrožování těhotné ženě…“ ). V celkovém kontextu pak aktivita kupujícího spočívající v šíření příspěvku a vytváření nátlaku na společnost AAA Auto za účelem dosažení pro kupujícího příznivějšího výsledku reklamační řízení může být vyhodnocena rovněž jako naplňující znaky skutkové podstaty přečinu vydírání. Žádáme proto, abyste od popsaných protiprávních aktivit upustil a zajistil odstranění tohoto příspěvku z veškerých umístění.
Jak uvedla také společnost ve svém vyjádření, má-li prodávaná věc vadu, musí prodávající spotřebitele na tuto vadu upozornit a zároveň sdělit, o jakou vadu se jedná, není-li to zřejmé již z povahy prodeje. Pokud prodávající nemůže garantovat stav počtu ujetých kilometrů vozidla, musí na to spotřebitele upozornit již před uzavřením kupní smlouvy (v souladu s § 1811 odst. 2 písm. b) občanského zákoníku). Obecné ustanovení v předávacím protokolu „SKUTEČNÝ STAV UJETÝCH KM - MOŽNÝ NESOULAD – BEZ GARANCE“ nepovažujeme za dostatečné informování spotřebitele o vlastnostech prodávaného zboží.
Sdělení společnosti, že se spotřebitel svými komentáři dopouští jednání, za které by mohl být trestně odpovědný, není přesné, neboť vyjádření spotřebitele nenaplňuje znaky ani jednoho z popsaných trestných činů (pro informaci uvádíme základní skutkové podstaty zmíněných trestných činů: Vydírání § 175 odst. 1 trestního zákoníku „Kdo jiného násilím, pohrůžkou násilí nebo pohrůžkou jiné těžké újmy nutí, aby něco konal, opominul nebo trpěl, bude potrestán odnětím svobody na šest měsíců až čtyři léta nebo peněžitým trestem.“; Pomluva § 184 odst. 1 trestního zákoníku „Kdo o jiném sdělí nepravdivý údaj, který je způsobilý značnou měrou ohrozit jeho vážnost u spoluobčanů, zejména poškodit jej v zaměstnání, narušit jeho rodinné vztahy nebo způsobit mu jinou vážnou újmu, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok.“; Křivé obvinění § 345 odst. 1 trestního zákoníku „Kdo jiného lživě obviní z trestného činu, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta.“; ke spáchání všech zmíněných trestných činů je nutné úmyslné zavinění pachatele).
Nyní žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Děkujeme DTestu za vyjádření, Vaše práce je opravdu velmi užitečná, pomáháte běžným občanům bránit se před velkými společnostmi, které ignorují zákony a základy slušného lidského chování.
Žádáme DTest o další radu - máme si tedy najmout právního zástupce a předat celou věc na soud? S ohledem na fakt, že AAA auto uvádí klauzuli: „MOŽNÝ NESOULAD – BEZ GARANCE“ do téměř každé smlouvy, podařilo by se nám takto vytvořit precedens a ochránit další spotřebitele před takovým jednáním.
Na fakt, že má vůz přetočený tachometr jsme NEBYLI výslovně upozorněni, právě naopak.
Společnost AAA uvádí: "Ve smyslu ust. § 2095 OZ je prodávající povinen odevzdat kupujícímu předmět koupě v ujednaném množství, jakosti a provedení. Z prodejní dokumentace se podává, že v době prodeje byl stav tachometru vozidla 154.854 km."
Jakost vozu tomuto faktu rozhodně neodpovídá:
- nefunguje vyhřívání čelního skla,
- nefunguje vyhřívání sedadla řidiče,
- prokluzuje spojka - nutná výměna (výměna spojky je běžná u 250 tis. najetých km, nikoliv u 150 tis. km),
- klepou tlumiče,
- brzdy v tomto stavu neudělají technickou,
- zvuky, skřípání a praskání z řízení při otáčení na místě (nutná výměna hřebenové tyče řízení) atd. atd. atd.
Tohle jsou rozhodně závady na jakosti! Ač jsme v předchozích komentářích tyto závady neuváděli, jsou aktuální a rozhodně jsou v nesouladu s jakostí, která odpovídá vozu s najetými 150 tis. km!!!!
Ač je rozdíl mezi stavem tachometru a skutečností vysoký, požadujeme od společnosti AAA tedy alespoň výraznou slevu z kupní smlouvy!!!
Dobrý den, vzhledem k tomu, že předchozí příspěvek je určen dTestu, předávám komunikaci na něj k dalšímu vyjádření. Z vyjádření dTestu dne 10.2. v 11:49 ("Obecné ustanovení v předávacím protokolu „SKUTEČNÝ STAV UJETÝCH KM - MOŽNÝ NESOULAD – BEZ GARANCE“ nepovažujeme za dostatečné informování spotřebitele o vlastnostech prodávaného zboží.") nám není jasné, z čeho se dovozuje, že jde o "obecné ustanovení", ani to, proč je považováno za nedostatečné, resp. jaké informace by za dostatečné považovány byly. Náš postup byl opakovaně předmětem šetření ČOI, aniž by bylo shledání pochybení. Domnívám se, že o tomto je dTest podrobně informován. Pokud jde o závady zmíněné v předchozím příspěvku, nevadí, že se upozornění na ně objevují až nyní. Např.prokluzování spojky je mnohem více dáno stylem jízdy, při provozu ve městě vydrží méně. Jsou to však normální reklamace, které jsme samozřejmě připraveni řešit standardním reklamačním řízením. Vojtěch Toráč
Pokud společnost nemůže garantovat stav ujetých kilometrů vozidla, je nutné na tento fakt spotřebitele upozornit a to ještě před uzavřením kupní smlouvy. Údaj na tachometru je jednou z hlavních vlastností věci, jež hraje důležitou roli při rozhodování spotřebitele, zda uzavře kupní smlouvu. A jelikož uvedený stav tachometru nemusí odpovídat pravdě, je nezbytné na to spotřebitele upozornit ještě před uzavřením kupní smlouvy v souladu s § 1811 odst. 2 písm. b) občanského zákoníku. Není-li si společnost jistá, zda údaj na tachometru vozidla odpovídá skutečnosti, neměla by jej při nabízení vozidla k prodeji uvádět (a zároveň spotřebitele informovat, proč jej neuvádí) a pokud jej uvádí, měla by přímo u tohoto údaje uvést, že stav ujetých kilometrů není možné garantovat. Informaci o možném nesouladu je také nutné uvést přímo v kupní smlouvě (ne v dokumentu, který je součástí kupní smlouvy; např. není možné na tuto informaci odkazovat do obchodních podmínek - dle § 1753 občanského zákoníku by bylo takové ustanovení neúčinné). Navíc, jak již bylo uvedeno výše, ujednání, že stav tachometru nelze garantovat, považujeme za nepřiměřené a k nepřiměřeným ujednáním se nepřihlíží.
Spotřebitel by měl nejprve vozidlo reklamovat u prodávajícího. Zamítne-li společnost reklamaci, doporučujeme obrátit se na advokáta, který by mohl uzavřenou smlouvu prostudovat a zaslat autobazaru výzvu, v níž bude rozporovat vyřízení reklamace. Seznam advokátů je dostupný na stránkách www.dtest.cz/advokati.
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.