Počet nahlášených stížností: | 9 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Jako klient společnosti jsem několik let užíval službu satelitní televize. V průběhu září 2015 jsem obdržel od společnosti oznámení o změně obchodních podmínek, rozšíření produktového balíčku a zvýšení ceny za poskytovanou službu k 1.10.2015. Jelikož jsem sám neměl zájem o rozšíření produktového balíčku a ve všech ostatních ohledech došlo ke zhoršení mého postavení, zaslal jsem společnosti na oficiální e-mailovou adresu oznámení o výpovědi smlouvy 25. září. Pro případ výpovědi smlouvy z těchto důvodů obchodních podmínky společnosti dle mého názoru nevyžadovaly písemnou formu.
K tomuto oznámení jsem od společnosti neobdržel žádnou reakci a závazek se společností jsem považoval za ukončený k 30. září (den před nabytím účinnosti nových obchodních podmínek). Společnost se ozvala až v listopadu s výzvou k úhradě za služby za následující měsíce. K mé reakci, že jsem smlouvu již vypověděl e-mailem v září, mi společnost sdělila, že výpověď doručenou e-mailem nemohla akceptovat, protože podle nich obchodní podmínky vyžadují písemnou výpověď s vlastnoručním podpisem. Společnost mi doporučila podat standardní výpověď smlouvy s měsíční výpovědní dobou písemným dopisem. Původní odstoupení podané v souvislosti se změnou obchodních podmínek i před další komunikaci odmítla uznat.
Společnost uzná výpověď smlouvy podanou e-mailem 25.9.2015 v souvislosti s podstatnou změnou obchodních podmínek a zvýšením ceny za poskytovanou službu.
|
Tweet |
Všeobecné podmínky a reklamační řád společnosti DIGI Czech Republic, s.r.o. pro službu DIGI TV platné od 11. 9. 2014 do 30. 9. 2015 (dále jen „VOP“) v čl. 13 odst. 2 upravují ukončení smlouvy výpovědí podané z důvodu podstatné změny smluvních podmínek nebo změny mající za následek zhoršení postavení spotřebitele. Pokud dojde k výše uvedené změně, může spotřebitel smlouvu vypovědět bez sankcí nejpozději do 3 dnů před zamýšlenou změnou. Výpovědní lhůta v takovém případě uplyne dnem předcházející dni, kdy by změna smluvních podmínek měla nabýt účinnosti.
Jakou by měla mít tato výpověď formu však v uvedeném ustanovení řečeno není. Písemná forma je nepřímo zmíněna v čl. 13 odst. 7 VOP, kde je mimo jiné uvedeno „Výpovědní lhůta, nestanoví-li tyto Obchodní podmínky jinak, činí jeden měsíc a začíná běžet první den kalendářního měsíce následujícího po měsíci, kdy byla písemná výpověď řádně doručená druhé smluvní straně.“
Podle čl. 2 odst. 1.28 VOP se slovy "písemně" rozumí právní jednání učiněné v písemné formě s vlastnoručním podpisem jednajícího. Písemná forma je zachována i při právním jednání učiněném elektronickými prostředky, je-li podpis nahrazen elektronicky podle příslušných právních předpisů. Podle § 562 občanského zákoníku je písemná forma zachována i při právním jednání učiněném elektronickými nebo jinými technickými prostředky umožňujícími zachycení jeho obsahu a určení jednající osoby. Pokud bylo z emailové zprávy jasné, že jejím obsahem je vypovězení smlouvy a bylo-li možné identifikovat spotřebitele, měla by společnost tuto výpověď uznat.
Kromě toho by ujednání, které spotřebitele omezuje v právu ukončit závazek (např.: přílišný formalismus), mohlo zakládat významnou nerovnováhu práv nebo povinností stran smluvního závazku v neprospěch spotřebitele a k takovémuto nepřiměřenému ujednání se ve spotřebitelských smlouvách nepřihlíží.
Pokud spotřebitel nesouhlasí s jednáním společnosti, měl by uplatnit reklamaci. V případě, že společnost reklamaci zamítne, může se spotřebitel do jednoho měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace obrátit na Český telekomunikační úřad s námitkou proti vyřízení reklamace (vzorový formulář je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3295/namitka-k-ceskemu-telekomunikacnimu-uradu-proti-vyrizeni-reklamace-sluzby-elektronickych-komunikaci). Podáním námitky se však neoddaluje splatnost poplatku za službu. Český telekomunikační úřad ale v odůvodněných případech může na žádost spotřebitele rozhodnout, že povinnost zaplatit poplatek odkládá až do rozhodnutí o námitce. Řízení je zpoplatněno (100,- Kč) a pracovníci ČTÚ na základě dodaných podkladů rozhodnou, zda společnost postupovala správně, či ne.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. V řešení případného sporu bude tedy možné pokračovat pouze v občanskoprávním řízení.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.