Počet nahlášených stížností: | 3 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
dne 11. 11. 2015 jsem prostřednictvím eshopu www.dno.cz uzavřel kupní smlouvu, jejímž předmětem bylo zboží Philips 40PFL8008S/12. Toto zboží jsem převzal dne 16. 11. 2015. Televizor je vadný, vypíná se atd. Vzhledem k tomu, že smlouva byla uzavřena pomocí internetu, tj. typického prostředku komunikace na dálku, rozhodl jsem se využít svého práva podle ustanovení § 1829 odst. 1 ve spojení s § 1818 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění a 27. 11. 2015 zboží spolu s dokumenty (kopie faktury, oznámení o odstoupení kupní smlouvy, stvrzenka převzetí) zaslal prostřednictvím PPL na adresu uvedenou v obchodních podmínkách i obchodním rejstříku (Na Zaryjích 527, 735 41 Petřvald u Karviné). Zboží prodejcem nebylo převzato. Po tomto zjištění jsem prodejce kontaktoval emailem i telefonicky, kde mi byla sdělena jiná zasílatelská adresa (neuvedena v obchodních podmínkách), ovšem nyní již bez nároku na odstoupení od kupní smlouvy, neboť již uplynulo 14 dní. Na Vaše doporučení jsem 23. 12. zaslal předžalobní výzvu, po jejímž obdržení se mi prodejce opět vyjádřil zamítavě.
Email od prodejce:
Dobrý den pane Sobotka,
vzhledem k veškerým skutečnostem, právním konzultacím a Vašim časovým průtahům je naše stanovisko neměnné viz. předchozí email ze dne 8.12.2015. Od data převzetí zakoupeného zboží tv PHILIPS 40PFL8008S/12 dle objednávky DN82231 16.11.2015 jste se až 8.12.2015 zmínil a dotazoval poprvé písemně formou emailu, kdy Vám přijde zpět kupní cena, přitom do tohoto data, což je výrazně po 14ti denní lhůtě jsme neobdrželi od Vás ani písemnou žádost o odstoupení od kupní smlouvy ani jsme fyzicky neobdrželi zakoupené zboží. Zakoupené zboží vlastníte již 43 dní ve váš prospěch a užívání k dnešnímu dni, po tomto intervalu neakceptujeme odstoupení od kupní smlouvy.
Televizor Philips 40PFL8008S/12
Přeji si zaslat zboží zpět prodejci a vrátit peníze na můj účet. Všechny dokumenty mám naskenováné a mohu zaslat.
|
Tweet |
V případě smluv uzavřených mezi spotřebitelem a podnikatelem prostředky komunikace na dálku má spotřebitel právo odstoupit od takto sjednané smlouvy bez udání důvodu do 14 ti dnů od převzetí zboží dle ustanovení § 1829 odst. 1 písm. a) občanského zákoníku. Využije-li spotřebitel svého práva odstoupit od smlouvy podle § 1829 občanského zákoníku, považuje se lhůta pro odstoupení za zachovanou, pokud spotřebitel v jejím průběhu odešle podnikateli oznámení, že od smlouvy odstupuje. Odstoupení stačí během 14denní lhůty odeslat na adresu podnikatele provozující e-shop. Nevadí tedy, když mu odstoupení dojde později, důležité je datum odeslání.
Pokud tedy spotřebitel hodlá odstoupit od smlouvy o koupi zboží, kterou uzavřel přes internet, je lhůta k odstoupení zachována, jestliže odstoupení od smlouvy odešle nejpozději 14. den ode dne převzetí zboží. Klíčové tedy je, zda spotřebitel odešle odstoupení od smlouvy ve 14 denní lhůtě od převzetí zboží, nikoliv, zda v této lhůtě prodávající zboží obdrží. Pokud má spotřebitel od přepravní služby doklad o odeslání, je to průkazný materiál o tom, že zákonnou lhůtu dodržel a vrácení peněz může vymáhat i soudní cestou. Pokud prodávající uvádí zmíněnou adresu i v obchodním rejstříku jako adresu sídla, nemůže se odvolávat na změnu adresy. Pokud se odvolává na změnu adresy, jde o maření převzetí, s nímž je spojena právní fikce, že zásilka byla doručena.
Odstoupil-li spotřebitel od uzavřené smlouvy distančním způsobem, společnost je povinna vrátit mu zaplacené peněžní prostředky včetně nákladů na dodání nejpozději do 14 dnů od odstoupení, případně od vrácení zboží, které je spotřebitel povinen vrátit do 14 dnů od odstoupení.
Nesplněním této povinnosti ve stanovené lhůtě se společnost ocitá v prodlení a spotřebitel může požadovat i úroky z prodlení ve výši dle nařízení vlády č. 351/2013 Sb.
Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení uschoval. Pokud bude podnikatel nadále v prodlení, doporučujeme spotřebiteli, aby mu zaslal tzv. předžalobní výzvu dle ustanovení § 142a občanského soudního řádu a vyzval ho k plnění ve lhůtě, která nesmí být kratší než 7 dnů před případným podáním žaloby k soudu.
Nereaguje-li podnikatel na emailovou korespondenci ani nezvedá telefon, je vhodné zvolit komunikaci písemnou prokazatelnou formou (doručeně, nejlépe s dodejkou), a to na aktuální adresu uvedenou ve veřejném rejstříku (DNO elektro s.r.o., Petřvald, Na Zaryjích 527). Při využití služeb poštovního provozovatele se má zásilka za doručenou třetí den ode dne odeslání (§ 573 občanského zákoníku domněnka doby dojití). Zmaří-li vědomě druhá strana (příjemce odstoupení od smlouvy, předžalobní výzvy) dojití, platí, že řádně došlo (§ 570 občanského zákoníku) a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné, za předpokladu, že odesílatel je schopen prokázat odeslání zásilky.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. V řešení případného sporu bude tedy možné pokračovat pouze v občanskoprávním řízení.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.