Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
V roce 2013 jsem si koupil na rok službu(doménu) u Webnode. Tato služba končila v roce 2014. Začátkem roku 2015 jsem se rozhodl službu prodloužit o další rok, jediné co jsem udělal bylo opět vyplnění platební karty. Nyní je to 9 měsíců, kdy již službu nijak nevyužívám. Koncem minulého týdne (7.1.2016) se mi však odečetla z účtu částka, o které jsem nic nevěděl. Nyní jsem zjistil, že firma mi za mými zády aktivovala automatické předplatné. Nikdy jsem o tomto předplatném neměl zmínku a nikdy jsem nikde nic nepotvrdil. Paní mi odepsala s tím, že v obchodních podmínkách o tom mají zmínku. Také tam však mají napsané, že vrácení peněz se nevztahuje na automatické předplatné. Tímto se mi akorát potvrdilo, že jsou to nezákonné praktiky. Rodinný právník mi sám potvrdil, že se firma dopustila porušení trestního zákona §180 neoprávněné nakládání s osobními údaji. Věřím, že nejsem jediný, komu z účtu odečetli peníze.
Doména + správa webu, 399kč na rok. Z účtu se bez mého vědomí tato částka odečetla. Nikdy jsem však nepovolil automatické předplatné.
Požaduji vrácení peněz a to přesně 399,-. Dále požaduji okamžité vymazání údajů o mé platební kartě.
|
Tweet |
Společnost ve svých obchodních podmínkách skutečně upravuje automatické prodloužení smluvního závazku. Pokud byla poskytovaná služba zakoupena za pomoci kreditní karty nebo přes PayPal, může být tato služba automaticky obnovována (pokud by spotřebitel službu zaplatil debetní kartou, bylo by možné namítat, že se automatická obnova na tento způsob platební metody nevztahuje; společnost by poté musela vrátit spotřebiteli peněžní prostředky). Frekvence obnovy může být měsíční nebo roční, v závislosti na zvoleném období. U ročního obnovení je částka účtována 30 dní před vypršením platnosti závazku. Automatickou obnovu je možné kdykoliv zrušit. Pokud však již byla smlouva automaticky prodloužena, je možné závazek vypovědět až na následující období. Nebylo-li ve smlouvě mezi spotřebitelem a společností ujednáno jinak a vyslovil-li spotřebitel s obchodními podmínkami souhlas (možné již „zaškrtnutím“ souhlasu při registraci), jsou strany vázány obchodními podmínkami (obdobnému tématu jsme se věnovali v našem článku na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3808/chcete-se-seznamit-ctete-obchodni-podminky).
Společnost může zpracovávat osobní údaje bez souhlasu spotřebitele, jestliže je zpracování nezbytné pro plnění smlouvy, jejíž smluvní stranou je spotřebitel, nebo pro jednání o uzavření nebo změně smlouvy uskutečněné na návrh spotřebitele.
Slouží-li osobní údaje k účelu zkvalitňování poskytovaných služeb, může tyto údaje společnost zpracovávat pouze se souhlasem spotřebitele. Souhlas může být udělen při podpisu smlouvy při prodeji služeb, nebo tento souhlas může být také obsažen v obchodních podmínkách, na které smlouva odkazuje. Pro platnost takového to postupu je nicméně nezbytné, aby o něm byl spotřebitel informován. V případě porušení těchto povinností hrozí společnosti pokuta za správní delikt a to až do výše 5 000 000,- Kč. Dozor nad dodržováním povinností stanovených zákonem při zpracování osobních údajů provádí Úřad pro ochranu osobních údajů.
Spotřebitel může písemně (nejlépe doporučeně s dodejkou) požadovat po společnosti vyřazení svých osobních údajů z databáze společnosti (vzor je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3455/zadost-o-odstraneni-osobnich-udaju-z-databaze). Pokud spotřebitel odejme společnosti souhlas se zpracováním osobních údajů, je společnost povinná to respektovat. Pakliže bude společnost i nadále po této písemné výzvě proti vůli spotřebitele nakládat s jeho osobními údaji, bude žádoucí se obrátit neprodleně na Úřad pro ochranu osobních údajů s podáním podnětu na porušování § 5 odst. 5 a § 21 odst. 1 písm. b) zákona o ochraně osobních údajů.
Dobrý den,
bohužel nemohu zkontrolovat tento konkrétní případ, protože k nemám dostatek údajů (pouze "Svatý Pavelka"). Nicméně obecně platí to, co jistě bylo vysvětleno přes zákaznickou podporu - každý uživatel je o aktivaci automatického předplatného informován v průběhu objednávky a má možnost jej kdykoliv zrušit. Obchodní podmínky již byly zmíněny a není potřeba toto tedy opakovat.
Co se zacházení s osobními údaji týče (tedy platební kartou), není to tak, že bychom měli uloženou kartu v systému a mohli s ní disponovat (to by snad opravdu bylo nezákonné). Předplatné funguje tak, že již při první platbě vytvoříme na straně banky unikátní token, který nám umožní platbu v její výročí zopakovat. Platba musí proběhnout opravdu ve výroční datum a pouze na tu samou částku.
Takto jsou zcela běžně obnovovány služby jak v zahraničí, tak i u nás v ČR. Ale ano, setkáváme se s tím, že český uživatel na toto není zvyklý a často se cítí podveden. Toto nás velmi mrzí, protože není v našem zájmu budovat si takto špatnou pověst, našich zákazníků si velmi vážíme. Na základě jejich připomínek systém automatického předplatného stále vylepšujeme, aby byl co nejvíce průhledný a zákazníci se pak necítili podvedeni, či okradeni.
Pokud se mi pan Pavelka ozve, rád s ním případ ještě jednou projdu - stačí napsat na podporu a zprávu adresovat přímo mně.
S pozdravem,
Ondřej Uhlíř
Regionální manažer pro Českou a Slovenskou republiku
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.