Počet nahlášených stížností: | 645 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Chtěl bych se zeptat jestli je v souladu se zákonem, když si T-Mobile účtuje poplatek za předčasné ukončení smlouvy ve výši 20% ze základní ceny a ne z částky kterou skutečně platím, byť je se slevou.
Děkuji.
Výše poplatku za zrušení by měla odpovídat 20% z fakturované částky.
|
Tweet |
Podle § 63 odst. 1 písmena p) zákona o elektronických komunikacích, v případě ukončení smlouvy před uplynutím doby trvání, na kterou je smlouva uzavřena, ať již výpovědí, nebo dohodou smluvních stran, musí smlouva obsahovat informace o výši úhrady, která nesmí být v případě smlouvy uzavřené se spotřebitelem vyšší než jedna pětina součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, nebo jedna pětina součtu minimálního sjednaného měsíčního plnění zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, a výše úhrady nákladů spojených s telekomunikačním koncovým zařízením, které bylo účastníkovi poskytnuto za zvýhodněných podmínek.
Výše smluvní pokuty by měla být obsažena přímo v textu hlavní smlouvy, nikoliv pouze v obchodních podmínkách. Smluvní pokuta by se měla odvíjet pouze od nevyužitých měsíčních paušálů zbývajících do konce závazku, neměla by se tedy vztahovat na plnění v rámci výpovědní doby.
Společnost T - mobile má uvedeno ve všeobecných obchodních podmínkách, že se "slevy poskytují v případě, že zákazník u nich zůstane po celou dobu trvání smlouvy."
Toto ujednání ve všeobecných obchodních podmínkách lze považovat za nepřiměřené a neplatné. Dle § 63 odst. 8 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, platí, že "smluvní ujednání, která by obsahovala takové podmínky a postupy pro ukončení smlouvy, které jsou odrazující od změny poskytovatele služeb elektronických komunikací, jsou neplatná".
Jelikož zákon dává spotřebiteli na základě § 63 odst. 1 písm. p) zákona o elektronických komunikacích právo smlouvu vypovědět, nemůže spotřebitele podnikatel od tohoto práva odrazovat či sankcionovat ustanovením obchodních podmínek, že využitím zákonného práva nebudou slevy poskytnuty.
Jedna pětina součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, kterou může podnikatel spotřebiteli naúčtovat, by měla být tedy vypočtena z ceníkové ceny po odečtení slev.
Pokud spotřebitel s vyměřenou pokutou (sankcí) nesouhlasí, doporučujeme mu uplatnit její reklamaci, popřípadě se následně s námitkou proti vyřízení reklamace obrátit na Český telekomunikační úřad. Podání reklamace nemá odkladný účinek. Je rovněž možné podat žádost na Český telekomunikační úřad, aby rozhodl, že podání reklamace má odkladný účinek. Toto vyjádření je pak závazné i pro operátora.
Společnost T-Mobile Czech Republic a.s. se rozhodla nevyužít možnosti mimosoudního řešení sporů a nadále je ochotna s nespokojenými zákazníky komunikovat pouze prostřednictvím své infolinky a oddělení stížností.
Vzhledem k tomu, že je námi poskytovaná služba založena na principu dobrovolnosti, bude stížnost uzavřena. Případné spory mohou být tedy řešeny pouze ve správním řízení u Českého telekomunikačního úřadu, popřípadě v soudním občanskoprávním řízení nikoliv prostřednictvím služby VašeStížnosti.cz. V případě potřeby další právní konzultace se neváhejte obrátit na naší spotřebitelskou poradnu na telefonním čísle 299 149 009.