Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
U pana Žáčka byla provedena objednávka na dodávku a montáž podlahových krytin do RD. Na základě objednávky byla vystavena cenová nabídka s rozpisem jednotlivých prací a dodávaného materiálu. Zakázka však nebyla dokončena v plném rozsahu dle vystavené nabídky. Celková cena již byla uhrazena (část bankovním převodem, část v hotovosti s potvrzením o přijetí platby). Nějakou dobu dodavatel komunikoval a sliboval, že se dostaví. Nyní dodavatel již na telefony nereaguje. Dodavateli jsem dne 25.11.2015 zaslal výzvu k dokončení díla a jelikož neproběhla žádná reakce tak dne 19.01.2016 bylo zasláno odstoupení od smlouvy s požadavkem vrácení zaplacených záloh.
Dodávka a montáž podlahových krytin do RD
Vrácení zaplacených záloh ve výši nedokončených prací.
|
Tweet |
Podle § 2590 občanského zákoníku zhotovitel provede dílo s potřebnou péčí v ujednaném čase. Pokud ani po vyzvání zhotovitel dílo neprovede, tak dle § 1978 občanského zákoníku má objednatel právo od smlouvy odstoupit.
Nebyla-li však u smlouvy o dílo doba plnění nikterak ujednána, zákon ukládá zhotoviteli, aby dílo provedl v době přiměřené jeho povaze. Současně se má za to, že je čas plnění ujednán ve prospěch zhotovitele. To znamená, že se může rozhodnout splnit závazek před uplynutím přiměřené doby, avšak objednatel díla od něho nemůže předčasné plnění vyžadovat. Chybí-li tedy ve smlouvě termín dokončení díla a současně i uplynula doba podle spotřebitele přiměřená k jejímu provedení, je nutné povinnou stranu o plnění požádat.
Doporučujeme tak učinit prokazatelně písemně s dodejkou. Bude-li mít spotřebitel za to, že potřebná doba již uplynula, musí písemně vyžadovat vydání zhotovené věci bez zbytečného odkladu, tj. v řádech hodin či dnů podle povahy závazku. Ve výzvě doporučujeme uvést přesný termín pro splnění či určit lhůtu, dokdy nejpozději tak má učinit. Takto určená lhůta je pro povinnou stranu závazná. Nebude-li výzva k plnění úspěšná, dostává se povinná strana do prodlení.
Objednatel má pak právo od smlouvy odstoupit. Došlo-li k platnému odstoupení od smlouvy, smlouva od počátku zanikla a smluvní strany jsou povinny vrátit si to, co si navzájem plnily (tedy i vrácení zálohy). Odstoupení doporučujeme zaslat doporučeně, nejlépe s dodejkou, shrnout v něm důvody odstoupení a doklady dokazující toto odstoupení si uschovat. Lhůtu pro vrácení peněz lze zhotoviteli jednostranně určit, mělo by se jednat o lhůtu přiměřenou.
Nereaguje-li podnikatel na emailovou korespondenci ani nezvedá telefon, je vhodné zvolit komunikaci písemnou prokazatelnou formou (doručeně, nejlépe s dodejkou), a to na aktuální adresu uvedenou ve veřejném rejstříku (Marcel Žáček, Vejprnice, Křimická 530). Při využití služeb poštovního provozovatele se má zásilka za doručenou třetí den ode dne odeslání (§ 573 občanského zákoníku domněnka doby dojití). Zmaří-li vědomě druhá strana (příjemce výzvy k plnění, popř. odstoupení od smlouvy, předžalobní výzvy) dojití, platí, že řádně došlo (§ 570 občanského zákoníku) a bude vůči prodejci takové právní jednání účinné.
Nevrátí-li dlužník finanční prostředky v uvedené lhůtě, doporučujeme zaslat tzv. předžalobní výzvu dle § 142a občanského soudního řádu. Jejím zasláním spotřebitel dlužníka naposledy upozorní, že má možnost uhradit dluh bez dalších soudních nákladů. Ve znění výzvy spotřebitel uvede přiměřenou lhůtu k plnění. Poskytnutá lhůta však podle zákona nesmí být kratší než 7 dnů. Není důležité, vyhýbá-li se druhá strana přebírání poštovních zásilek a výzvu tak nepřevezme. Pro soud je podstatné její zaslání, nikoliv doručení. Jestliže předžalobní výzvu spotřebitel nezašle, nebrání to obrátit se na soud. Ten však zpravidla nepřizná náhradu vynaložených nákladů na soudní řízení (soudní poplatek, odměna advokáta), i když ve sporu spotřebitel uspěje. Zaslání předžalobní výzvy lze tedy jen doporučit.
Pokud již spotřebitel zaslal písemnou předžalobní výzvu a subjekt stále nereaguje, bude nutné se práva domáhat u civilního soudu. Spotřebitel může podat návrh na vydání platebního rozkazu u příslušného soudu. Jedná se o zjednodušené soudní řízení, ve kterém soud rozhoduje na základě předložených důkazů bez nařízení jednání.
Pokud žalovaný po doručení platebního rozkazu nepodá odpor, stává se rozhodnutí soudu pravomocným. Pravomocné rozhodnutí soudu je tzv. exekučním titulem, na základě kterého může oprávněný podat návrh na nařízení exekuce nebo soudního výkonu, a to v případě, že žalovaný v uvedené lhůtě neplnil.
Návrh na vydání platebního rozkazu podává žalobce k příslušnému soudu, tj. zpravidla k okresnímu soudu (v Praze k příslušnému obvodnímu soudu, v Brně k Městskému soudu), v němž se nachází místo podnikání obchodníka (žalovaného), je-li fyzickou osobou. Vzor pro podání žádosti o platební rozkaz naleznete na stránkách www.dtest.cz.
Podnikatel byl o podané stížnosti informován, bohužel však dosud neprojevil zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. V řešení případného sporu bude tedy možné pokračovat pouze v občanskoprávním řízení.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.