Počet nahlášených stížností: | 30 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den,
obracím se na Vás s prosbou o pomoc při řešení sporu ve věci sankce za nečerpání hypotečního úvěru Raiffeisenbank. Dne 16.12.2014 jsem podepsala hypoteční smlouvu s Raiffeisenbank, která mi měla poskytnou refinancování hypotéky počínající dnem 28.2.2015. Z důvodu exekučního zápisu v katastru nemovitostí mi Raiffiesenbank neposkytla hypoteční úvěr. Z těchto důvodů jsem hypoteční smlouvu prodloužila se stávající hypoteční bankou na další období. Od uzavření hypotečního úvěru s Raiffiesenbak řeším ukončení smlouvy, jelikož nikdy k čerpání nedošlo a podmínky refinancování hypotéky u této banky jsou nevýhodné. Raiffeisenbank mi nyní vyhověla a zaslala mi dohodu o ukončení úvěrové smlouvy s povinností zaplatit sankci skoro 40.000Kč i když jsem si žádné peníze nepůjčila.
Ve smlouvě je uvedeno, že Raiffeisenbank mi poskytne hypoteční úvěr do maximální výše 1.300.000Kč. Skutečná výše úvěru nebyla určena, jelikož v době uzavření smlouvy nebyla známá aktuální výše, tedy mi banka potvrdila pouze maximální limit možnosti čerpání úvěru. Ve smlouvě je uvedeno, že mi bude poskytnut úvěr na základě aktuálního potvrzení přesné výše pohledávky od současné hypoteční banky. Dále je ve smlouvě uvedena sankce 3% z nevyčerpané částky úvěru v době čerpání. Cituji text: výše 3% z té části limitu úvěru, který nebyl čerpán v období čerpání, splatnost v poslední den období čerpání. Ale já jsem úvěr nečerpala, u mě žádné období čerpání nevzniklo.
Můj dotaz zní: je oprávněna Raiffeisenbank si účtovat částku z maximální schválení výše úvěru, i když bych v případě potřeby na refinancování hypotéky obdržela jen tu část, o kterou by si řekla současná banka, což by částka byla mnohem nižší. Dále mě zajímá zda může Raiffiesenbank účtovat sankci i když jsem úvěr nečerpala a tím nedošlo k čerpání úvěru.
Současná banka, a nejen současná, ale veškeré ostatní banky mají mnohem nižší úrokovou sazbu bez povinnosti uzavření pojištění u spol. Uniqa a povinnosti založení pro mě dalšího nového nepotřebného účtu, který je zpoplatněn.
Zdá se mi sankce skoro 40.000Kč za to, že jsem si nic nepůjčila, vlastně platit za to, že nikomu nic nedlužím a že jsem si nic nepůjčila, přehnané. Pro mě je sankce cca 40.000Kč likvidační. S touto bankou jsem měla problémy už od začátku, spíše ty problémy vytvořil externí spolupracovník Raiffeisenbank, který uzavřel pojištění na domácnost u povinné Uniqa, kterou jsem musela problematicky rušit, jelikož jsem tím měla 2 současně běžící pojištění domácnosti, navíc poj. Uniqa byla dražší s nižším plněním, dále jsem musela rušit bankovní účet, který byl zpoplatněn. Na pobočku Raiffeisenbank jsem chodila 3 měsíce, než mi účet zrušili, protože pokaždé ztratili mou žádost o zrušení, ale poplatky mi účtovali. Mám velmi špatné zkušenosti s Raiffeisenbank, a to jsem v podstatě ani ještě nezačala s touto bankou"obchodovat". Nechci s touto bankou zůstat v žádném obchodním styku.
úvěrová smlouva č. 700/08528/14/1/01 ze dne 16.12.2014 Centrum hypoték Ústí n/L.
Ukončení úvěrové smlouvy bez sankce, maximálně jsem ochotna uhradit skutečné náklady s tím vzniklé, ale to je otázka stovek ne desetitisíců korun.
|
Tweet |
V současné době není poskytovatel hypotečních úvěrů omezen ze zákona v možnosti ujednat si se spotřebitelkou sankci za předčasné zrušení smlouvy. Při sjednávání smlouvy však o tom musí být spotřebitelka informována a výše poplatku, případně způsob výpočtu jeho výše musí být uveden ve smlouvě.
Dle vzoru úvěrové smlouvy zveřejněného na webových stránkách společnosti Raiffeisenbank a.s. www.rb.cz/attachments/PI/hypoteky/us-obecna-vzor.pdf (dále jen „úvěrová smlouva“) je spotřebitelka povinna zaplatit společnosti za splnění povinnosti mít připraveny peněžní prostředky tak, aby je mohla spotřebitelka čerpat jako úvěr v souladu s úvěrovou smlouvou, poplatek za rezervaci peněžních prostředků. Poplatek činí 3 % z té části limitu úvěru, který nebyl vyčerpán v období čerpání. Splatnost tohoto poplatku je poslední den období čerpání. Nárok společnosti na zaplacení uvedeného poplatku však nevzniká, jestliže spotřebitelka vyčerpá alespoň 50 % celkového limitu úvěru.
V případě, že nedojde k zahájení čerpání úvěru do skončení období čerpání, účinnost úvěrové smlouvy skončí uplynutím posledního dne období čerpání. Skončení účinnosti úvěrové smlouvy nemá vliv na povinnost spotřebitelky zaplatit společnosti smluvní pokuty a poplatky. Společnost se zavazuje mít k dispozici volné peněžní prostředky tak, aby byla schopna poskytnout spotřebitelce úvěr v období čerpání.
Pokud byla tedy úvěrová smlouva sjednána a bylo zahájeno období čerpání, je spotřebitelka zavázaná uhradit poplatek za rezervaci peněžních prostředků a to i přesto, že úvěr nebyl čerpán.
Společnost Raiffeisenbank a.s. se rozhodla nevyužít možnosti mimosoudního řešení sporů prostřednictvím služby VašeStížnosti.cz. Vzhledem k tomu, že je námi poskytovaná služba založena na principu dobrovolnosti, bude stížnost uzavřena. Na žádost společnosti zveřejňujeme její obecné vyjádření k podaným stížnostem:
Pokud je klient nespokojen se službami naší banky, může vzniklou situaci s námi řešit prostřednictvím celé řady komunikačních kanálů. Jsme k dispozici na kterékoliv z našich více než 120 poboček, dále samozřejmě na e-mailové adrese info@rb.cz nebo reklamace@rb.cz, na bezplatné nonstop telefonní lince 800 900 900 a také na Twitteru či Facebooku. Reklamaci lze samozřejmě podat i skrze Českou poštu, a to na adresu Raiffeisenbank, a.s., Klientský servis, tř. Kosmonautů 1082/29, 779 00 Olomouc.
Raiffiesenbank se vyjádřila, že klient může svou nespokojenost řešit prostřednictvím celé řady komunikačních kanálů? Když jsem podala stížnost emailem, tak mi bylo odpovězeno, že banka postupovala dle smlouvy a pokud chci tuto odpověď písemně, tak musím zaplatit 500Kč. Nikdo se mnou nic neřeší, finanční poradce, na kterého jsem se obrátila na podzim roku 2014, právě pro bezproblémové řešení refinancovaní mi od podepsání smlouvy nikdy neodpověděl, banka mi ani neodpověděla, že k refinancování nedojde z důvodů zápisu exekučního řízení do LV, vše jsem jen řešila telefonicky s osobou, která nemá rozhodovací právo, nikam jinam jsem se nedovolala, nikoho oprávněného nepřepojili. Banka se vůbec nesnažila najít řešení, jak řádně čerpání úvěru uskutečnit. Když mi v únoru 2015 odmítla poskytnout finanční prostředky, věděla, že k čerpání nemůže dojít, jelikož smlouva na čerpání byla platná jen do listopadu 2015, ale refinancování jsem mohla uskutečnit až v únoru 2016. Tedy banka neměla důvod rezervovat finanční prostředky. Vůbec jsem tuto situaci nemohla ovlivnit. V lednu jsem požádala opět banku o novou úvěrovou smlouvu, ale postup byl stejný, dostala jsem návrh na refinancování, který byl stejný jako v loni, a ze které jsem se dozvěděla, že mám povinnost uzavřít pojištění a bankovní účet, který je zpoplatněn. Žádnou nabídku na pojištění jsem neobdržela, že to se udělá až po tom, hlavně ať pošlu podepsanou žádost, že s obsahem souhlasím a s kopií občanského průkazu. Žádala jsem banku o kompletní nabídku se všemi povinnými platbami, konkrétně jsem chtěla vědět, jaké pojištění musím uzavřít a kolik budu platit do dnes jsem nic neobdržela. Až týden před ukončení fixace hypotéky jsem obdržela kontakt na konkrétní oddělení k uzavření nové smlouvy, samozřejmě, že jsem to do 28.2.2016 resp. do 26.2.2016 nestihla. Též jsem požádala banku zda mi může odpustit pokutu, když chci uzavřít novou smlouvu, veškeré dokumenty měla banka od předchozí smlouvy, myslela jsem si, že nebude problém, ale problém byl, vše znova a o pokutě mi bylo rázně řečeno, že na ní trvají i pokud zůstanu klientem. Opravdu mi přístup banky ke klientovi nepřijde, že by o něho měli zájem a chtěli by s ním obchodovat. V současné době jsem obtěžována telefonními hovory každý den i o víkendech po půl hodinových intervalech, neoprávněně mě banka zasahuje do osobních práv a vyžaduje sdělení rodného čísla, datum narození, bydliště. Jasně jsem uvedla, že nechci být obtěžována tímto způsobem a vše chci řešit pouze písemně, právě z důvodu výše uvedeného, abych měla důkazy o tom, že jsem se snažila celou věc řešit. Bylo mi odmítnuto a řečeno, že mi budou pořád volat a nic písemně nesdělují pouze telefonicky a pokud jim nesdělím osobní údaje, nic mi neřeknou a následkem toho budu mít velké problémy. Takhle si myslím, že se nejedná s klientem a neřeší nespokojenost klienta. Myslím si, že kdyby chtěla banka řešit tuto situaci, našla by spoustu řešení jak dojít ke smíru. Též jsem navrhovala úměrnou pokutu ve výši skutečného možného finančního čerpání na základě doložení od současné banky aktuálního zůstatku a v poměru 2 měsíců kdy mohla být možná rezervace finančních prostředků od podepsaní smlouvy 16.12.2014 do 28.2.2015, kdy banka sama rozhodla o neposkytnutí čerpání úvěru. Banka se rozhodla mě ignorovat a posílá mi zpoplatněné upomínky. Nemám možnost ani splátkového kalendáře, banka chce peníze hned a ve výši 39.000Kč bez možnosti jednání.
Od 1. února 2016 se rozšířila působnost finančního arbitra rozhodovat spotřebitelské spory na všechny úvěry, tedy i spory z hypotečních úvěrů. Pokud spotřebitelka u společnosti uplatnila reklamaci, má možnost obrátit se na tento úřad. Více informací je možné vyhledat na webové adrese www.finarbitr.cz/cs/reseni-sporu/pruvodce-podanim-navrhu.html.
Jelikož se společnost Raiffeisenbank a.s. se rozhodla nevyužít možnosti mimosoudního řešení sporů prostřednictvím služby VašeStížnosti.cz, bude stížnost uzavřena.