Počet nahlášených stížností: | 466 |
Z toho za letošní rok: | 3 |
Stále v řešení: | 8 |
V Tesku v Děčíně jsem 2.12. 2014 koupil telefon Alcatel 20050.15.7.2015 jsem dal telefon k reklamaci,nešel zapnout a nabít,reklamace byla vyřízena výměnou baterie.Další reklamace byla přijata 28.1.2016,po zapnutí telefon nefungoval, měl býlí displej,v reklamaci jsem požadoval vrácení peněz za cenu telefonu 1099 Kč.Reklamace mi byla zamítnuta s tím,že do telefonu vnikla neznámá tekutina a přístroj nesplńuje podmínky pro provedení záruční opravy.Opravu lze prý řešit pouze nezáručně za cenu 1650 Kč.Já jsem měl po celou dobu telefon v pouzdře a používal ho minimálně,takže nechápu, jak se do něho dostala neznámá tekutina.Kdybych si byl vědom vlastní chyby telefon bych nereklamoval.Nebylo mi příjemné jezdit kvůli reklamaci několikrát do 12 km vzdáleného města a řešit reklamaci s nepříjemnou paní.
Mobilní telefon Alcatel 20050
Chci vrátit peníze,telefon jsem nikde nenamočil a není mi jasné jak do něho vnikla údajná tekutina.Myslím,že jsem koupil poruchový kus vzhledem k tomu že telefon byl na dvou reklamacích.
|
Tweet |
V případě oprávněné reklamace má spotřebitel primárně nárok na bezplatnou opravu zboží. Není-li to vzhledem k povaze vady nepřiměřené, lze požadovat i dodání nové věci bez vad. Pouze v případě, že žádná z předchozích alternativ není možná, lze od kupní smlouvy odstoupit. Namísto uvedených nároků lze vždy požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny.
Občanský zákoník stanoví, že pokud zboží nelze řádně používat v důsledku opakovaného výskytu vady po opravě nebo má-li zboží větší počet vad, pak má kupující právo na dodání nové věci bez vad, výměnu součásti věci, jakož i na odstoupení od kupní smlouvy.
O větší počet vad se jedná v případě, kdy se na zboží vyskytují alespoň tři vady současně, přičemž každá z nich musí bránit řádnému užívání věci, nebo pokud se na zboží postupně vyskytnou čtyři různé odstranitelné vady.
O opětovném vyskytnutí vady po opravě mluvíme tehdy, jestliže se na zboží objeví stejná vada, která byla v rámci uznané reklamace již dvakrát opravována. Při třetí reklamaci stejné vady lze tedy vznést nárok na odstoupení. Ale i v tomto případě se jedná o reklamační řízení a prodávající může oprávněnost reklamace posoudit, vyžaduje-li to povaha vady.
Charakterem stejné vady se zabýval Nejvyšší soud v usnesení ze dne 29. 8. 2013, sp. zn. 33 Cdo 2979/2012. Dle citovaného rozhodnutí lze o stejné vadě hovořit za situace, kdy se vada projevuje stejně ve vlastnostech věci.
Aby mohla být reklamace zamítnuta z důvodu oxidace, měla by oxidace způsobovat reklamovanou závadu. V případě, že oxidace není příčinou reklamované závady, ta byla měla být předmětem posouzení.
V opačném případě by se měl spotřebitel obrátit na znalce a povahu vady s ním prokonzultovat. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací. Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
V tomto případě je rovněž podstatné, zda prodejce své zamítavé stanovisko k uplatněné reklamaci náležitě odůvodnil, a to rovněž i ve vztahu k projevům vady při přebírání výrobku do reklamace. Tedy zda se podnikatel skutečně zabýval vytýkanou vadou. Není totiž možné zamítnout reklamaci, z důvodu, který není příčinou reklamované závady.
Spotřebitel má ze zákona o ochraně spotřebitele nárok na písemné potvrzení a náležité odůvodnění zamítavého stanoviska k uplatněné reklamaci, tak aby bylo přezkoumatelné znalcem z oboru, popřípadě v soudním řízení. Plnění této povinnosti prodávajícího podle § 19 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele dozoruje Česká obchodní inspekce, které může spotřebitel podat podnět k zahájení kontroly u podnikatele, pokud se podnikatel nebude uvedeným ustanovením zákona řídit.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. V řešení případného sporu bude tedy možné pokračovat pouze v občanskoprávním řízení.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.