Počet nahlášených stížností: | 2 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den, před Vánoci jsem zakoupila baletní trikot z dílny Grishko. Guma v baletním trikotu pouští barvu na kůži. Kdybych to tušila, nikdy bych si takový výrobek nekoupila. Reaguji na základě přečtení článku/stížnosti jiné spotřebovatelky. Trikot je jinak v pořádku, ale gumy pouští barvu. Jak lze takovou vadu dokázat? Je možné se spojit a podat hromadnou stížnost? Jak se postupuje pokud bude vada uznána soudním znalcem, ale společnost reklamaci nepřijme?
Děkuji Bubeníčková
baletní trikoty
Vrácení peněz
|
Tweet |
Spotřebitel má právo zboží reklamovat po dobu dvaceti čtyř měsíců od převzetí zboží a reklamaci uplatňuje u prodávajícího. Přičemž je na uvážení prodávajícího, jestli vadu na zboží posoudí sám, či výrobek zašle k posouzení výrobci.
V případě že od doby koupě neuplynulo ještě šest měsíců, může spotřebitel argumentovat ustanovením § 2161 odst. 2 občanského zákoníku, které říká, že pokud se vada objeví v průběhu šesti měsíců od převzetí zboží, má se za to, že vada byla na zboží již od počátku. A v takovém případě by prodávající musel prokázat opak, pokud tak není schopen učinit, reklamace by měla být uznána.
Nicméně pokud tuto argumentaci nebude akceptovat, či pokud od doby koupě uplynulo již déle než šest měsíců a spotřebitel se zamítnutím reklamace nesouhlasí, má možnost obrátit se na soudního znalce, jejichž seznam nalezne na adrese www.justice.cz. Doporučujeme nejprve vybraného znalce kontaktovat a informovat se, jestli je schopen danou vadu výrobku posoudit a vypracovat posudek. Pokud by znalecký posudek dopadl ve prospěch spotřebitele, má právo namítat, že prodávající nevyřídil reklamaci řádně a z tohoto důvodu od smlouvy odstoupit. Rovněž má spotřebitel právo požadovat po prodávajícím úhradu nákladů spojených s pořízením znaleckého posudku, který dopadl ve jeho prospěch. Se znaleckým posudkem je možno seznámit prodejce buď osobně, kdy doporučujeme požadovat potvrdit jeho převzetí. Při odesílání poštou je potřeba zásilku zaslat doporučeně.
Stanovení lhůty na vrácení peněz je v tomto případě na spotřebiteli. Tato lhůta pouze nesmí být nepřiměřené krátká, zpravidla se udává 7 či 14 dní. Jelikož reklamace nebyla prodejcem uznána řádně a včas ve lhůtě 30 dní, neboť byla neoprávněně zamítnuta, považuje se toto za podstatné porušení smlouvy a spotřebitel tak má právo trvat na odstoupení od smlouvy, tedy vrácení peněz
Pokud prodávající nebude souhlasit se závěry znaleckého posudku, může pouze soud rozhodnout, na čí straně leží právo. České právo nezná institut hromadné žaloby. Za stavu současného právního řádu musí každý spotřebitel podat žalobu sám. Nicméně ve věcech ochrany práv spotřebitelů platí, že výrok pravomocného rozsudku je závazný i pro další osoby oprávněné proti žalovanému, pokud se jedná o tytéž nároky z téže právní skutečnosti. Pokud by tedy soud rozhodl ve prospěch spotřebitele, mohou ostatní oprávnění očekávat stejné rozhodnutí.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. V řešení případného sporu bude tedy možné pokračovat pouze v občanskoprávním řízení.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.